Bijna-ongeluk Rijen: 'Vrijwel iedere machinist maakt dit mee'

8 augustus 2022 om 17:40 • Aangepast 10 augustus 2022 om 09:54
nl
"Ik vind het heel bijzonder dat mensen voor een paar seconden tijdwinst hun leven wagen", zegt treinmachinist Jan Slaats. Hij reageert hiermee op het bijna-ongeluk zondag bij de spoorwegovergang in Rijen. Een jonge fietser kon net op tijd van zijn fiets springen anders was hij onder de trein beland. Zijn fiets 'overleefde' de botsing niet.
Profielfoto van Femke de Jong
Geschreven door

Dit verhaal kijken in plaats van lezen? Dat kan hier.

Machinist Jan Slaats werkt al 14 jaar als machinist in Den Bosch. Hij helpt daarnaast ook collega's als ze een ongeluk op het spoor hebben meegemaakt. Jan gaat dan mee met de eerste rit die de machinist weer maakt na een ongeluk.

"Bijna iedere machinist heeft een ongeluk of bijna ongeluk meegemaakt."

"Ik kijk dan of de machinist lekker in zijn vel zit en ontspannen over het spoor rijdt. Als dat niet zo is, ga ik vaker mee. Eigenlijk weet je al wanneer hij het eerste station uitrijdt of het goed zit."

Volgens Jan heeft bijna iedere machinist wel een ongeluk of een bijna-ongeluk op het spoor meegemaakt. Regelmatig staan er bijvoorbeeld mensen bramen te plukken langs het spoor, wellicht niet wetende dat dit gevaarlijk is en een machinist enorm laat schrikken.

Het meest voorkomende bijna-ongeluk gebeurt bij spoorwegovergangen bij een station, als mensen nog even snel willen oversteken. "Dat is het gevaarlijkst. Dan ziet een reiziger zijn stoptrein op het perron klaarstaan en steekt hij snel over. Op dat moment kan er zomaar van de andere kant een sneltrein met 130 kilometer per uur voorbij razen."

"Ik weet niet waarom mensen alarmsignalen negeren en hun leven op het spel zetten."

Zo'n bijna ongeluk kan veel impact hebben, en niet alleen op de machinist. "Zo'n machinist ziet in zijn ooghoek iets opduiken of, nog erger, ziet het aankomen. Hij drukt dan keihard op de rem, maar staat pas na vijfhonderd meter stil. Je hart slaat dan tien keer over."

Passagiers, maar zeker de conducteur die rondloopt, krijgen ineens een duw vanwege de snelheid die plotseling vermindert. "Bij de conducteur staat dan ook alles op scherp", gaat Jan verder. "Die gaat dan ook nog vaak naar buiten om te zien wat er aan de hand is. Dat is geen prettige klus."

" Oh jee, weer een collega met een hartverzakking-ervaring rijker."

De afgelopen vijf jaar zijn er in Brabant jaarlijks tussen de één en acht ongelukken op spoorwegen. Er is een grillig verloop in het aantal ongelukken. Een woordvoerder van ProRail heeft de indruk dat het veiliger wordt, maar ook drukker waardoor aan de cijfers moeilijk een conclusie te verbinden is. Onze provincie telt nog één onbewaakte spoorwegovergang en die ligt op een privéterrein. In totaal zijn er in Brabant 209 overwegen.

Toen Jan las over het bijna ongeluk in Rijen dacht hij: "Oh jee, het is weer zover. Weer een collega met een hartverzakking-ervaring rijker. Natuurlijk is het een opluchting dat het goed afgelopen is. Zeker wanneer je leest dat het om een jong kind gaat. Ergens is er ook altijd wat boosheid over de domheid van de verkeersdeelnemer. Een aanrijding is uiteindelijk iets wat niemand wil."

LEES OOK: Jonge fietser rijdt voorbij dichte slagboom en ontsnapt aan trein

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!