Einde aan mist-ellende op Eindhoven Airport in zicht - Omroep Brabant

Einde aan mist-ellende op Eindhoven Airport in zicht

16 augustus om 12:14 • Aangepast 17 augustus om 12:08
nl
Eindhoven Airport krijgt in 2025 nieuwe apparatuur in en rond de start- en landingsbaan waardoor er ook in dichte mist gevlogen kan worden. Nu moet Eindhoven Airport vluchten annuleren of omleiden als het mistig is.
Profielfoto van Cor Bouma
Geschreven door

Eindhoven Airport heeft dit afgesproken met Defensie, dat eigenaar is van de landingsbaan. Om de start- en landingsbaan niet twee keer open te breken, wordt het Instrument Landing System (ILS) in 2025 aangelegd als er toch al groot onderhoud gepland staat.

Het ILS is een radionavigatiesysteem dat piloten gebruiken om te landen. Met behulp van dit systeem kan een precisienadering van de landingsbaan worden uitgevoerd.

Het ILS kent drie categorieën, waarbij categorie IIIB de meest uitgebreide is. Eindhoven Airport krijgt categorie III. Op luchthavens met deze categorie ILS kan worden geland zonder dat er zicht is op de baan.

Op Eindhoven Airport hebben piloten nu nog minimaal 550 meter zicht op de landingsbaan nodig om te mogen landen.

Wachten op privacy instellingen...

App ons!

Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.