Energiecrisis brengt horeca in problemen: 'Na corona zijn de reserves op'

17 september 2022 om 17:00 • Aangepast 19 september 2022 om 10:50
nl
Vooral jonge horecabedrijven hebben het moeilijk. Na twee jaar op een houtje bijten door de coronacrisis, komen nu de stijgende energieprijzen en oplopende kosten door inflatie om de hoek kijken. Er zijn veel jonge bedrijven die het bijltje erbij neer gaan gooien, dat zegt Ruud Bakker van de Eindhovense afdeling van Koninklijke Horeca Nederland. Uit onderzoek blijkt dat vier op de tien horecaondernemers geen reserves meer heeft.
Profielfoto van Jan Peels
Geschreven door

Ruud laat ons in zijn huishoudboekje kijken: de kosten zijn voor hem behoorlijk gestegen zijn. "Olie en mayonaise bijvoorbeeld zijn honderddertig procent duurder geworden, boter is zestig procent gestegen en voor gas en licht betaalde ik eerst elke maand rond de €2600, dat is nu €3600. Per jaar is dat dus ruim €12.000 meer. Daarnaast betaal ik ook tien procent meer aan personeelskosten", rekent hij voor.

Eric van den Broele, van onderzoeksbureau Graydon Creditsafe, herkent de problemen in de horeca. Hij heeft de financiële situatie van horecabedrijven in België onderzocht, en die is volgens Van den Broele vergelijkbaar de situatie in Nederland.

"Tijdens corona hebben ondernemers hun reserves aangesproken, nu is de rek eruit."

"Veel horecaondernemers hebben hun reserves aangesproken tijdens corona. Nu de energieprijzen stijgen en ook andere kosten oplopen, is bij veertig procent van de horecaondernemers de rek eruit. Een groot aantal daarvan zal stoppen, een ander deel zal de zaak minder dagen openhouden", voorspelt Van den Broele.

Bakker denkt dat we binnenkort meer zullen moeten betalen voor een kopje koffie op het terras of een biertje in de kroeg. "Al de prijsstijgingen moeten opgevangen worden, dus de prijzen in de horeca gaan helaas omhoog." Op de vraag wat de extra kosten betekent voor de bierprijs reageert hij met een sombere blik. "Ik denk dat die wel naar de 3,50 per glas gaat. Vier jaar geleden dachten we dat 2,50 al veel was, maar daar gaan we binnenkort dus ruim overheen."

Van den Broele verwacht verder dat ondernemers niet alleen de prijzen verhogen, maar ook gaan kijken welk moment het meest rendabel is om hun zaak open te houden, om op die manier kosten te drukken. Dat denkt Bakker ook: "Er zijn al zaken, die door de hoge kosten, nog maar vijf van de zeven dagen open zijn", zegt hij. "Gelukkig hebben we een mooie zomer gehad, maar er zijn grote zorgen over het najaar."

"Mensen zijn meer geld kwijt aan energie en boodschappen en gaan minder uiteten."

Want ondertussen komt er door de inflatie ook minder geld binnen bij de horecazaken, denkt Eric van den Broele. "Mensen zijn meer geld kwijt aan energie en boodschappen, dan gaan ze minder vaak uiteten. De afgelopen week was ik zelf nog in een restaurant en heb toen alleen een hoofdgerecht besteld omdat de prijzen op de menukaart behoorlijk gestegen waren."

Bakker hoopt dat de overheid met plan komt om, naast de consumenten ook de noodlijdende ondernemers te ondersteunen. Ondertussen doet hij zelf wat hij kan. "We zijn met de huisbaas in overleg voor zonnepanelen en een warmtepomp, om het allemaal wat betaalbaarder te maken", zegt Bakker. "En als klanten op het terras vragen of de gaskachel aan kan, vragen we of dat écht wel nodig is."

Eric van den Broele onderzoeker van Graydon Creditsafe (foto: Jan Peels)
Eric van den Broele onderzoeker van Graydon Creditsafe (foto: Jan Peels)

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.