Rijkswaterstaat: 'Vangrail is niet nodig waar Hebe en Sanne verongelukten'

21 oktober 2022 om 11:10 • Aangepast 2 november 2022 om 09:45
nl
Een vangrail is niet nodig op de plek waar Sanne en Hebe deze week verongelukten. Dat antwoordt Rijkswaterstaat op de vele vragen over het ontbreken van een vangrail op de verbindingsboog tussen de A59 en de A2 bij knooppunt Empel bij Den Bosch. Volgens Rijkswaterstaat voldoet knooppunt Empel aan alle eisen.
Profielfoto van Cor Bouma
Geschreven door

Op deze verbindingsboog ontbreekt over 200 meter een stuk vangrail. Hier reed de auto van Sanne rechtdoor door de struiken en belandde op z’n kop in het achterliggende water.

Volgens de Richtlijn Ontwerp Autosnelwegen geldt voor deze verbindingsboog een obstakelvrije zone van 10 meter, meldt Rijkswaterstaat. Als er binnen 10 meter vanaf de rijbaan wel een obstakel aanwezig is, dan zou deze moeten worden afgeschermd door een vangrail.

'Geen vangrail nodig'
Omdat er op de ongevalsplek geen obstakels binnen 10 meter vanaf de rijbaan zijn, is daar dus geen vangrail noodzakelijk, legt Rijkwaterstaat uit.

Volgens Rijkswaterstaat is er aan de rechterkant van de verbindingsweg recent wel een vangrail geplaatst. De plek even verderop waar de vangrail begint, kwam uit onderzoek als risico naar voren omdat die te dicht bij de rijbaan stond. Om te voorkomen dat daar mensen op zouden rijden, is de hele rechterkant voorzien van een vangrail.

In 2020 belandde ook een auto op dezelfde plek in het water:

In 2020 belandde ook een auto in het water bij knooppunt Empel. (Foto: Rijkswaterstaat)
In 2020 belandde ook een auto in het water bij knooppunt Empel. (Foto: Rijkswaterstaat)

Weginspecteurs
Op verzoek van de politie zijn twee weginspecteurs van Rijkswaterstaat dinsdag op het knooppunt gaan kijken. Ze waren naar een ander gedeelte gestuurd dan waar woensdagavond de lichamen gevonden zijn. Daar hebben de inspecteurs toen geen nieuwe bandsporen gezien.

De weginspecteurs hebben ook het braakliggende terrein daar onderzocht. Maar dat was niet de plek waar Sanne en Hebe uiteindelijk zijn gevonden.

Acht ongevallen per jaar
De afgelopen vier jaar vonden er op deze verbindingsboog van knooppunt Empel gemiddeld acht ongevallen per jaar plaats.

De camera’s die langs de snelwegen hangen, zoals bij knooppunt Empel, worden niet continu bekeken. Het is, volgens Rijkswaterstaat, ondoenlijk om alle 3000 camera’s continu te volgen.

De verkeerscamera’s worden vooral gebruikt om zicht te hebben op de weg, als er op de snelweg iets is gebeurd dat eventueel gevaar op kan leveren voor het wegverkeer.

Als er géén melding is, is de kans zeer klein dat iets wordt gezien in de verkeerscentrale. De verkeerscamera’s zijn bedoeld om de actuele situatie op de weg te monitoren en deze beelden worden niet opgenomen.

LEES OOK:
Al eerder auto's te water op dezelfde plek als fatale crash Sanne en Hebe

In november 2020 was er rechts nog geen vangrail. (Foto: Google Maps)
In november 2020 was er rechts nog geen vangrail. (Foto: Google Maps)
Foto: Bart Meesters/SQ Vision Mediaprodukties
Foto: Bart Meesters/SQ Vision Mediaprodukties

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!