Treinpersoneel jarenlang blootgesteld aan kankerverwekkende stof
President-directeur van NS Wouter Koolmees noemt de uitkomsten van het onderzoek ‘uitermate pijnlijk’. Het spoorbedrijf stelt per direct een schaderegeling open voor gedupeerden of nabestaanden.
In Tilburg werd in de werkplaats van de NS ook met chroom-6 gewerkt. Het was een werklozenproject van de gemeente. In ruil voor een uitkering moesten de werklozen museumtreinen schuren. Daar bleek achteraf dat er ook chroom-6 in zat. Bijna alle 800 medewerkers, werklozen en management, kregen een tegemoetkoming van 7000 euro van de gemeente Tilburg en Nedtrain voor de geleden schade. Mensen die konden aantonen dat ze er daadwerkelijk ziek van zijn geworden konden ook een schadevergoeding tot 40.000 euro krijgen. Dat waren er tot nu toe maar dertig.
Koolmees biedt nu medewerkers en oud-medewerkers zijn excuses aan voor ‘het leed, de onzekerheid en het verdriet’ die het bedrijf heeft veroorzaakt. "We hebben hierin als bedrijf gefaald", meent hij.
Chroom-6 werd decennialang verwerkt in verf die op treinstellen werd gesmeerd. De stof gaat roestvorming tegen. Vanaf de jaren 70 werd echter steeds duidelijker dat chroom-6 gezondheidsrisico’s meebrengt voor mensen die ermee werken, niet alleen bij het verven van een trein, maar ook bij het verwijderen van oude verflagen omdat werknemers daarbij vervuilde stofdeeltjes kunnen inademen.
Medewerkers werden daarover jarenlang ‘onvoldoende voorgelicht’. Op het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen werd ‘niet consequent toegezien’.
Bij de NS en onderhoudsbedrijf NedTrain vonden de onderzoekers documenten uit 1975 en 1979 waarin al werd gewezen op gezondheidsrisico’s. "Maar deze kennis werd onvoldoende gedeeld", klinkt het. "NS heeft lange tijd niet voldaan aan de geldende regelgeving voor het beschermen van medewerkers tegen blootstelling aan chroom-6", schrijven de onderzoekers ook in hun rapport.
Monteurs, lassers en schoonmakers
Hoe hoog die blootstelling precies is geweest, en hoeveel mensen hierdoor ziek zijn geworden, kunnen ze echter niet vaststellen. Wel is duidelijk dat de kans op gezondheidsschade tot het jaar 2000 groter was dan daarna.
De onderzoekers hebben per functie ingeschat hoe waarschijnlijk het is dat iemand aan chroom-6 is blootgesteld tussen 1970 en 2020. Ze schatten bijvoorbeeld in dat monteurs, lassers en schoonmakers relatief grote risico’s liepen op blootstelling. Onder meer op basis van het functieprofiel en de duur van het werk wordt bepaald hoe hoog de schadevergoeding is voor mensen die ziek zijn geworden.
Aanvullend bewijs over het verband tussen werk en ziekte wordt niet gevraagd, zegt Koolmees.
LEES OOK: NedTrain aansprakelijk voor blootstelling aan chroom-6, oordeelt rechtbank