Treinpersoneel jarenlang blootgesteld aan kankerverwekkende stof

22 november 2022 om 13:06 • Aangepast 23 november 2022 om 12:46
nl
Medewerkers van de NS-werkplaats in Tilburg en andere werkplaatsen in het land zijn jarenlang onvoldoende beschermd geweest tegen blootstelling aan de gevaarlijke stof chroom-6. Zij lopen daardoor een verhoogd risico op ernstige ziekten als kanker, longziekten en allergieën. Tot die conclusie komen onderzoekers van onder meer het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Universiteit in Tilburg.
Profielfoto van ANP
Geschreven door
ANP

President-directeur van NS Wouter Koolmees noemt de uitkomsten van het onderzoek ‘uitermate pijnlijk’. Het spoorbedrijf stelt per direct een schaderegeling open voor gedupeerden of nabestaanden.

In Tilburg werd in de werkplaats van de NS ook met chroom-6 gewerkt. Het was een werklozenproject van de gemeente. In ruil voor een uitkering moesten de werklozen museumtreinen schuren. Daar bleek achteraf dat er ook chroom-6 in zat. Bijna alle 800 medewerkers, werklozen en management, kregen een tegemoetkoming van 7000 euro van de gemeente Tilburg en Nedtrain voor de geleden schade. Mensen die konden aantonen dat ze er daadwerkelijk ziek van zijn geworden konden ook een schadevergoeding tot 40.000 euro krijgen. Dat waren er tot nu toe maar dertig.

Koolmees biedt nu medewerkers en oud-medewerkers zijn excuses aan voor ‘het leed, de onzekerheid en het verdriet’ die het bedrijf heeft veroorzaakt. "We hebben hierin als bedrijf gefaald", meent hij.

Chroom-6 werd decennialang verwerkt in verf die op treinstellen werd gesmeerd. De stof gaat roestvorming tegen. Vanaf de jaren 70 werd echter steeds duidelijker dat chroom-6 gezondheidsrisico’s meebrengt voor mensen die ermee werken, niet alleen bij het verven van een trein, maar ook bij het verwijderen van oude verflagen omdat werknemers daarbij vervuilde stofdeeltjes kunnen inademen.

Medewerkers werden daarover jarenlang ‘onvoldoende voorgelicht’. Op het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen werd ‘niet consequent toegezien’.

Bij de NS en onderhoudsbedrijf NedTrain vonden de onderzoekers documenten uit 1975 en 1979 waarin al werd gewezen op gezondheidsrisico’s. "Maar deze kennis werd onvoldoende gedeeld", klinkt het. "NS heeft lange tijd niet voldaan aan de geldende regelgeving voor het beschermen van medewerkers tegen blootstelling aan chroom-6", schrijven de onderzoekers ook in hun rapport.

Monteurs, lassers en schoonmakers
Hoe hoog die blootstelling precies is geweest, en hoeveel mensen hierdoor ziek zijn geworden, kunnen ze echter niet vaststellen. Wel is duidelijk dat de kans op gezondheidsschade tot het jaar 2000 groter was dan daarna.

De onderzoekers hebben per functie ingeschat hoe waarschijnlijk het is dat iemand aan chroom-6 is blootgesteld tussen 1970 en 2020. Ze schatten bijvoorbeeld in dat monteurs, lassers en schoonmakers relatief grote risico’s liepen op blootstelling. Onder meer op basis van het functieprofiel en de duur van het werk wordt bepaald hoe hoog de schadevergoeding is voor mensen die ziek zijn geworden.

Aanvullend bewijs over het verband tussen werk en ziekte wordt niet gevraagd, zegt Koolmees.

LEES OOK: NedTrain aansprakelijk voor blootstelling aan chroom-6, oordeelt rechtbank

Treinen met chroom-6 werden geschuurd waardoor stofdeeltjes konden worden ingeademd.
Treinen met chroom-6 werden geschuurd waardoor stofdeeltjes konden worden ingeademd.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.