Angstaanjagend filmpje over mobieltje in verkeer 'schiet doel voorbij' - Omroep Brabant
Video

Angstaanjagend filmpje over mobieltje in verkeer 'schiet doel voorbij'

12 januari om 16:12 • Aangepast 19 januari om 17:10
nl
Een aangrijpend filmpje van de Tilburgse verzekeringsmaatschappij Interpolis moet jongeren bewust maken dat mobieltjes en verkeer niet samengaan. Donderdag werd het filmpje 'later als ik groot ben' gelanceerd. Maar niet iedereen is enthousiast. "Ik vind het een slecht filmpje", zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. "Het doet een beroep op angst en biedt geen oplossingen. Het komt daarom niet aan bij jongeren."
Profielfoto van Femke de Jong
Geschreven door

In het filmpje van Interpolis zie je hoe een fietsend tienermeisje geraakt wordt door een vrachtwagen omdat ze op haar mobiel kijkt en niet oplet. Vervolgens flitst de mogelijke toekomst van dit meisje voorbij. Hoe ze eindexamen doet en haar ouders trots zijn. Hoe ze op kamers gaat wonen en een eigen leven opbouwt, vakanties viert en hoe ze ook moeder wordt.

Wachten op privacy instellingen...

Het zijn mooie beelden die eindigen met een terugkeer naar het nu, een meisje dat doodstil op de grond ligt met een vrachtwagen naast haar. "Ik sta helemaal achter het doel van Interpolis", zegt verkeerspsycholoog Tertoolen. "Alleen, bangmakerij komt om twee redenen niet aan bij jongeren."

"Jongeren denken: dat overkomt mij niet."

"Allereerst overschatten jongeren zichzelf waardoor ze denken dat dit hen niet overkomt", legt de verkeerspsycholoog uit. '"Jongeren denken dat zij beter fietsen en wél alert zijn op de scooter als ze appen."

Daarnaast nodigt een akelig filmpje niet uit om vaker te bekijken. "Maar om een boodschap te laten beklijven, moet je die vaker zien. Nu denken jongeren 'oh dat filmpje ken ik al die sla ik over, want dit wil ik niet nog eens zien."

"Filmpjes die oplossingen bieden, hebben meer effect."

De reden voor de Tilburgse verzekeringsmaatschappij om dit filmpje te maken was omdat na eigen onderzoek bleek dat 3 op 5 jongeren in een gevaarlijke verkeerssituatie terecht is gekomen. Het mobieltje speelde daar regelmatig een rol in.

"Een filmpje waarin verteld wordt hoe je wel kunt omgaan met je mobiel in het verkeer is beter", geeft Gerard Tertoolen als suggestie. "Het filmpje zou bijvoorbeeld kunnen vertellen dat je je mobiel uitzet zodra je het verkeer ingaat. Omdat dit misschien een stap te ver is voor jongeren die vaak altijd bereikbaar willen zijn, zou het filmpje kunnen aandragen dat ze onderweg twee keer stoppen om hun mobiel 'te checken'."

"Keer op keer blijkt dat angstfilmpjes minder goed werken."

De verkeerspsycholoog heeft niet zelf bedacht dat angstfilmpjes minder goed werken. "Uit onderzoek blijkt ook telkens weer dat angst niet werkt maar het aandragen van oplossingen wel. Denk aan de 'Bob' filmpjes van de Rijksoverheid waarin vrienden om de beurt afspreken wie die stapavond alcoholvrij blijft om te rijden."

Overigens is dit niet de eerste keer dat Interpolis met een filmpje jongeren waarschuwt voor het gebruik van hun telefoon in het verkeer. Drie jaar geleden maakten ze een soortgelijk filmpje met rapper Snelle; Smoorverliefd. Dit filmpje is inmiddels ruim 19 miljoen keer bekeken. Het werd ook een nummer één hit. Dit filmpje dat ook angst aanjaagt, is zonder twijfel vaker bekeken door jongeren.

LEES OOK: Rapper Snelle sprak met jongeren die een ongeluk kregen door appen en maakte er een clip over

De jongeren op het Novalis College in Eindhoven hebben het Interpolisfilmpje gezien:

Wachten op privacy instellingen...

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.