Dit wagentje gaat onderzoek doen op de koudste plekken ter wereld

16 januari 2023 om 20:00 • Aangepast 24 januari 2023 om 11:51
nl
Het Eindhovense wagentje ‘Ice Cube’ wordt klaargestoomd om zelfstandig onderzoek te gaan doen op de koudste plekken op aarde, waar het soms wel wel zestig graden onder nul is. Studenten van de Technische Universiteit Eindhoven testten hun prototype in de sneeuw in Noorwegen. Met succes. Maar: er moet nog wel het een en ander gedaan worden.
Profielfoto van Rogier van Son
Geschreven door

Het zelfrijdende wagentje is vergelijkbaar met de Marsrover, een onderzoeksvoertuig op Mars. "Die doet daar ook metingen en neemt foto’s van de omgeving en neemt monsters van de bodem. Ons onderzoeksvoertuig is bedoeld voor Antarctica. Wij gaan monsters van de sneeuw nemen," zegt student Mick Schussel van Team Polar. "Onderzoekers krijgen zo toch metingen uit heel moeilijk begaanbare gebieden met extreme temperaturen."

Al vier jaar wordt er aan de 'Ice Cube' gewerkt. De studenten willen dat de onderzoeken in onherbergzame en koude gebieden op een 'schone' manier gedaan worden. "Nu zijn er ook onderzoeken, maar dan met heel grote dieselmachines. Die geven veel uitstoot. Dat is slecht voor de sneeuw. Je meetresultaten komen zo in gevaar."

"Een half jaar lang kunnen we constant rondrijden."

Door gebrek aan sneeuw in Nederland, was de eerste grote test nu in Noorwegen. "Daar hebben we geleerd dat we moeten opschalen. We hebben een machtiger voertuig nodig om door die onherbergzame gebieden te ploeteren. Grotere banden en een groter voertuig."

Het kleine wagentje rijdt op zonne-energie. "Op Antarctica is er een half jaar zonlicht en daarna is het er een half jaar donker. Een half jaar lang kunnen we constant rondrijden. We hoeven dan niet te stoppen voor bemanningsleden of om te bevoorraden. We kunnen zo effectief onderzoek doen."

"Normale batterijen werken daar niet."

De zonnepanelen boven op het voertuig moeten wel beschermd worden tegen ijsvorming. De studenten moeten ook nog wat met de batterijen gaan doen. "Normale batterijen zullen daar niet werken. Richting de -40 geeft het een dip in hoe je batterijen werken. Daar ligt onze verbetering."

De Eindhovense Ice Cube kan belangrijke gegevens over de effecten van klimaatverandering verzamelen. Het zal sneeuw en ijs onderzoeken. Geheel zelfstandig. "Je hebt op Antarctica enorme kloven in het ijs. We hebben een radar in ons voertuig die de kloven gaat vinden. Die komt met een route om op de volgende plek te komen."

Deze week presenteert het team op de universiteit het eerste werkende prototype. In 2025 moet de eerste Ice Cube op Antarctica rondrijden.

Team Polar tijdens de proefritten in Noorwegen.
Team Polar tijdens de proefritten in Noorwegen.
Een deel van het studententeam in Eindhoven (foto: Rogier van Son).
Een deel van het studententeam in Eindhoven (foto: Rogier van Son).
De Ice Cube in Noorwegen.
De Ice Cube in Noorwegen.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.