Geen Brabantse auto op de weg: ‘Dit is het einde van Lightyear’

26 januari 2023 om 18:00 • Aangepast 27 januari 2023 om 11:04
nl
Met het faillissement van een onderdeel van Lightyear is het einde van het hele bedrijf ingeluid. Dat zeggen deskundigen tegen Omroep Brabant. “Dit is het einde van Lightyear”, zegt automotive journalist Bart Kuijpers. “Het doet mij als Brabander pijn om te moeten zeggen, maar we gaan echt nooit meer een Brabantse auto op de markt zien.” Toch is er ook goed nieuws: bedrijven staan te springen om de techniek en medewerkers over te nemen.
Profielfoto van Noël van Hooft
Geschreven door

Atlas Technologies B.V., het dochterbedrijf van Lightyear, is donderdagochtend failliet verklaard. Onder deze bedrijfsnaam werd de exclusieve Lightyear 0 geproduceerd. Kosten: 250.000 euro.

De productie van deze zonne-auto werd ruim twee maanden geleden gestart met een hoop festiviteiten in de Finse autofabriek van Valmet Automotive. Er zouden tot nu toe tien exemplaren van de dure zonneauto van de band zijn gerold. Het bedrijf werkte via een ander bedrijfsonderdeel aan een 'betaalbare' zonne-auto van 40.000 euro. Deze auto moet volgens planning in 2025 op de markt komen.

"De paniek moet heel groot geweest zijn.”

Of dat ooit nog gaat gebeuren, is onduidelijk. “Ik acht de kans heel klein dat er ooit een Lightyear 2 gebouwd gaat worden”, aldus Kuijpers. Volgens de journalist werd er gepraat met VDL als productiepartner, maar die gesprekken zijn gestopt. “Ook daar realiseren ze zich dat er honderden miljoenen tot miljarden euro’s nodig zijn voordat je überhaupt kunt gaan produceren. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand, zelf niet de overheid, met zoveel geld over de brug wil komen.”

Twee maanden geleden dus een feestje en nu een faillissement. Uit kwartaalcijfers blijkt dat de directie van Lightyear dit had moeten zien aankomen. “In Finland zullen ze op twee gedachten hebben gehinkt. Aan de ene kant trots, aan de andere kant zagen ze ook dat de kas heel snel leegliep.”

Volgens Kuijpers zat er vorig jaar aan het einde van het derde kwartaal nog maar vijf miljoen in kas. Daar kwam nog wel een investering van zo’n 20 miljoen bij. “Maar dat geld verdween in een razend tempo. Ze dachten nog wel nieuwe investeringen binnen te kunnen halen, maar dat lukte niet. De paniek moet heel groot geweest zijn.” Zo liep er tien tot elf miljoen euro per maand weg uit het bedrijf. Dan moet je denken aan de loon van medewerkers en innovaties waaraan ze werkten.

"Dat zal veel geld opleveren, je moet denken aan honderden miljoenen euro’s."

Er heerst wel optimistisme over de techniek en de medewerkers. “Daar gaat het echt wel goed mee komen”, concludeert Bart Kuijpers. “Als heel Lightyear failliet wordt verklaard, kan de technische innovatie worden verkocht. En dat zal veel geld opleveren. Je moet denken aan honderden miljoenen euro’s. Bedrijven zitten te springen om deze techniek en ze gaan echt niet zelf investeren als ze relatief goedkoop zo’n bedrijf kunnen kopen.”

Ruim zeshonderd medewerkers moeten op zoek naar een nieuwe baan. Dat zal niet een hele moeilijke zoektocht worden. “Er werken daar ontzettend veel bijzonder hooggeschoolde mensen, daar is natuurlijk heel veel vraag naar. Zo wordt er al gezegd dat dit zelfs goed is voor de Brainportregio.”

Zonder investeringen zou Lightyear nog maar twee maanden vooruit kunnen, daarna is het geld echt op en is niet alleen het zusterbedrijf bankroet maar het hele bedrijf.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!