Intercom van flat al tijden kapot: op iedere bel drukken om binnen te komen

13 maart 2023 om 19:30 • Aangepast 22 maart 2023 om 02:00
nl
Bewoners van de Mendelssohn-flat in Tilburg balen flink. Hun intercom is al maanden kapot. Het betekent dat je niet aan kunt bellen en dat zorgt nu al drie maanden voor flinke problemen: “Hoe moet dit met hulpdiensten, als die hier moeten zijn? Politie, brandweer, ambulance? Het is levensgevaarlijk.”
Profielfoto van Tom van den Oetelaar
Geschreven door

Bij de ingang van de flat hangt een zwart paneel met een beeldscherm en een grote, ronde metalen draaischijf. Met die draaischijf kun je, op alfabetische volgorde, de bewoner zoeken die je nodig hebt en daar bij aanbellen.

"Ergens gaat een bel af, niemand weet waar."

Flatbewoner Rien Boons doet het voor en drukt op de schijf. “Nu gaat er ergens een bel af, maar niemand weet waar. In ieder geval niet op het adres dat je nodig hebt.” Even later klinkt een metalen damesstem uit het kastje: “Ik heb dit heel vaak en ik vind dit niet leuk. Alleen via de telefoon kunnen mensen mij bereiken. ”

Ook voor Boons is dit dagelijkse kost: “Soms word ik ’s morgens om zeven uur al uit m’n bed gebeld, of ’s avonds als ik al in bed lig. Want er komen altijd mensen die binnen willen zijn, maar niet weten waar ze moeten bellen. Familie, maar ook thuiszorg of de apotheek met medicijnen.”

Als er een pakketje bezorgd moet worden, hangen bewoners vaak hun telefoonnummer bij de ingang, zodat de bezorger kan bellen. “Maar je wilt je telefoonnummer toch niet bij de deur hangen?”, zegt Boons. “Er moet eigenlijk maar één nummer hangen, dat van de verhuurder Wonen Breburg.”

Erik Schapendonk van de SP voert al een jaar actie met de bewoners om het wonen in de Mendelssohnflats te verbeteren. “Wonen Breburg zakt echt door de ondergrens van fatsoen heen maar ook van veiligheid. Er wonen daar allemaal ouderen en het is gewoon hartstikke link. Als hulpdiensten willekeurige andere bewoners moeten vragen om ze binnen te laten, dan zijn dat zijn kostbare minuten.”

Boons wordt er doodmoe van, zegt hij: “En ik niet alleen. Dit is zo sinds 8 december. Wanneer wordt het eens gemaakt? Mensen worden agressief. We betalen een forse huur. Maar waar is die huur voor? Om in een flat te wonen waar de dingen werken. Daar is Wonen Breburg verantwoordelijk voor, vinden wij.”

"Het heeft te lang geduurd."

Woordvoerder Eva Boon van Wonen Breburg erkent dat de opstelling van de Tilburgse woningcorporatie geen schoonheidsprijs verdient: “Het heeft te lang geduurd, maar we gaan begin april starten met de uitvoering, om de intercom te maken." Of de bel gerepareerd wordt of dat er een nieuw systeem komt, dat weet ze niet.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!