Wijkagenten veelal te vinden op social media, maar er zijn wel grenzen

22 maart 2023 om 19:00 • Aangepast 30 maart 2023 om 02:02
nl
Veel wijkagenten hebben een eigen account op Instagram of TikTok waar ze foto's en video's delen over hun werkdag. Agenten willen zo benaderbaar zijn en mensen meenemen in hun werk. Maar, ze mogen niet zomaar alles plaatsen. Agenten met een eigen account moeten zich houden aan een aantal harde grenzen. "We doen niet altijd alles goed, maar ook fouten maken hoort erbij", zegt Hicham die wijkagent is in Boxtel.
Profielfoto van Ista van Galen
Geschreven door

"Controle jeugdplekken. Zodra ze onze auto zien verschijnen, beginnen ze te rennen", schrijven de wijkagenten van Etten-Leur op Instagram. Het is een van de drie story's die agente Jutka dinsdagavond plaatste. En ze is niet de enige: wijkagenten in heel Brabant plaatsen foto’s en video’s over hun werk op social media.

De agenten delen vooral wat ze meemaken en op welke meldingen ze afgaan. "Dat doen we om mensen mee te nemen in ons werk", legt Hicham Argani uit. De wijkagent in Boxtel is actief op onder meer Instagram en Facebook. "Ik laat zien hoe afwisselend ons werk is, maar ook hoe spannend, leuk en triest het soms kan zijn. Ik deel waar ik me mee bezig houd en tegen welke lastige keuzes ik aanloop."

Ook Jutka de Rooij plaatst dagelijks over haar werkzaamheden als wijkagent in Etten-Leur. Ze heeft samen met collega Ashwin Wever een account. "Het is een mooie manier om te laten zien wat wij doen en hoe we met de wijk bezig zijn. Je laat zo je gezicht zien en bent benaderbaar."

"Ik weet zo wat er speelt in de wijk."

De agenten hopen met social media jongeren te bereiken en laagdrempelig contact met ze te krijgen. En dat werkt. In de inbox van Hicham en Jutka komen dagelijks berichten van mensen met vragen, klachten, informatie of zorgen. Hicham: "Die mensen zouden me niet bereiken als ik niet op social media zou zitten. Ik weet zo wat er speelt in de wijk", legt hij uit.

Volgens Jutka is de stap om een berichtje te sturen veel kleiner dan om te bellen. "We zien dat jongeren zelf die verbinding zoeken. Jongeren die zijn aangehouden, sturen ons bijvoorbeeld een bericht om excuses aan te bieden voor hun gedrag."

De agenten mogen niet zomaar alles plaatsen op social media. De politie heeft hiervoor een protocol: 24 pagina’s uitleg over hoe medewerkers met een zakelijk- of privéaccount om moeten gaan.

Zo moeten agenten die een zakelijk account willen een training social media volgen. Alle accounts moeten aansluiten bij opgestelde doelen, zoals benaderbaar zijn en vertrouwen in de politie bevorderen. En krijgen agenten vragen van burgers, dan moeten ze proberen deze snel te beantwoorden.

"Die foto heb ik verwijderd."

De belangrijkste regel is dat agenten zich moeten houden aan de privacywet. Foto's mogen er nooit toe leiden dat mensen, voorwerpen of omgevingen te herleiden zijn. Dit ging in 2021 nog mis bij een Tilburgse agent. Hij had per ongeluk privégegevens van een slachtoffer van huiselijk geweld op Instagram gedeeld.

Ook Hicham en Jutka zien dat dit soms lastig is. "Een volger heeft ooit aan de combinatie van iemands rode sportschoenen en blauwe broek ontdekt wie de verdachte was", vertelt Hicham. "Die foto heb ik verwijderd."

Jutka: "We zijn er heel scherp op dat niets herleidbaar mag zijn, maar het is wel eens gebeurd dat we iets over het hoofd hebben gezien en werden gebeld om dat aan te passen. Vooral in het begin waren we nog erg zoekende naar wat wel en niet kon."

Wachten op privacy instellingen...

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!