Tientonners denderen door de straten van Budel-Dorplein, bewoners zijn boos

24 mei 2023 om 19:00 • Aangepast 2 juni 2023 om 02:00
nl
Het huis van Celina Pustjens uit Budel-Dorplein ligt in een officieel beschermd dorpsgezicht met allemaal monumentale panden uit de negentiende eeuw. Alleen rijden er 500 zware voertuigen per dag door haar straat, van vrachtwagens tot lijnbussen. Ze vreest, net als haar dorpsgenoten, dat het er alleen maar meer worden. Woensdagmiddag gingen bewoners boos de straat op om chauffeurs en gemeente aan te spreken.
Profielfoto van Alice van der Plas
Geschreven door

Onlangs ging Celina nog eens een uurtje bij het raam zitten om vrachtwagens te tellen. Het waren er 34. Eigenlijk mag je maar 50 kilometer per uur rijden in de Hoofdstraat van Budel-Dorplein, maar veel vrachtwagens rijden een stuk harder. De hoogst gemeten snelheid: 94 kilometer per uur. Als er een clubje buurtbewoners buiten staat, is het ineens gedaan met de snelheid. “Dan zie je ze afremmen om heel netjes voorbij te rijden”, zegt de buurman Lou Wouters.

Lou is met zijn zitkamer naar de achterkant van het huis verhuisd. “Want vooraan is het niet te harden.” De vrachtwagens komen vanuit België, van de overslaghaven in Budel-Dorplein en van zinkfabriek Nyrstar.

De dorpelingen vrezen dat de gemeente Cranendonck de zuidelijke randweg in Budel afsluit voor vrachtverkeer. Want ook daar hebben mensen last van veel zwaar verkeer. “Dan komen ze hier allemaal naartoe”, is Celina bang. “Hier staan veel minder huizen.” Volgens de gemeente Cranendonck is er nog geen besluit gevallen over de afsluiting en wordt er wel gekeken naar de gevolgen voor het verkeer op andere plekken.

"Het begint om 5 uur in de ochtend en gaat door tot 1 uur 's nachts."

De huizen langs de Hoofdstraat zijn beschermd. En Lou krijgt scheuren in zijn woning. Hij wijst op een scheur in de slaapkamer en een in de hoek van de gevel. “Ik moet ze om de twee jaar repareren.” Intussen voelt Celina op haar kantoortje haar bureau schudden. En trillen alle porseleinen beeldjes in de vitrinekast van een straatgenoot, als een vrachtwagen voorbij rijdt.

“Ik slaap met oordopjes op”, zegt Celina. “Het begint om 5 uur in de ochtend en het gaat door tot 1 uur ’s nachts.” Ook buurtgenoot Ronald Steer, die in een zijstraat woont, wordt er wakker van. “Al jaren zitten we met de gemeente aan tafel om dit probleem op te lossen. Maar er gebeurt niets. Ik heb het idee dat we het afvoerputje zijn van de gemeente Cranendonck.” Volgens de gemeente wordt er inderdaad al lang gepraat met de bewoners en wordt het zeker belangrijk gevonden om het dorpsgezicht te beschermen.

"Nu denderen er tientonners voorbij, daar kunnen deze huizen niet tegen."

Wim Cremers woont al zeventig jaar in Budel-Dorplein. Hij geeft rondleidingen aan toeristen. “We zijn een bijzonder fabrieksdorp. Deze woningen zijn gebouwd voor de werknemers van de zinkfabriek. Ze zijn gebouwd in een tijd dat je hier alleen paard en wagen zag. Nu denderen er tientonners aan voorbij. Daar kunnen deze huizen helemaal niet tegen.”

Inmiddels zijn er plannen om het zware verkeer te ontmoedigen langs de Hoofdstraat te rijden. Zo wil de gemeente kijken of vrachtverkeer van de haven op een andere manier naar de snelweg kan worden geleid. En worden er bloembakken en busdrempels geplaatst aan de Hoofdstraat. De bewoners van de straat moeten het nog maar zien. Celina: “Ik zou het liefst willen dat de straat gewoon op slot gaat voor vrachtverkeer.”

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!