Deze race-auto kan binnen vier minuten opladen en dat is revolutionair

13 juli 2023 om 09:23 • Aangepast 21 juli 2023 om 02:01
nl
Het is de droom van elke bezitter van een elektrische auto. Binnen vier minuten opladen en honderden kilometers rijden. Een team van studenten van de Technische Universiteit in Eindhoven zegt een race-auto te hebben ontwikkeld die het kan. Laadtijd: 3 minuten en 56 seconden. Actieradius: 250 kilometer. Geheim: een speciaal koelsysteem diep in de batterij.
Profielfoto van Alice van der Plas
Geschreven door

Het is een stoere auto in de garage op de Automotive Campus in Helmond. Blauw met wit en uitgerust met een bijpassende helm voor de coureur. “We werken alleen met professionele coureurs tijdens het testen”, zegt Julia Niemeijer van het studententeam. “Want we hebben zelf geen racelicentie.” Nee, Max Verstappen is nog niet gebeld. Maar de auto is inmiddels wel uitgebreid getest op het circuit van Zandvoort. Snelheid: 260 kilometer per uur.

De snelle laadtijd demonstreren, gaat helaas niet in de garage op de Automotive Campus. De auto kan namelijk niet aan een gewoon stopcontact snel opladen. “We kunnen hem niet even op de oprit aan de stroom hangen”, zegt Julia. “Maar aan een laadpaal langs de weg kan het wel. Alleen rijdt de auto op dit moment nog niet.”

"We werken toe naar een technologie waarin we net zo snel kunnen laden als tanken"

Kortom, we moeten dit ambitieuze studententeam maar even op hun woord geloven. “We werken toe naar een technologie waarin we net zo snel kunnen laden als tanken”, zegt Julia. ‘Daar zitten we heel dichtbij. We halen daarmee een barrière weg waar consumenten tegen aan het hikken waren.”

Want iedere bezitter van een elektrische auto moet nog steeds het nodige geduld hebben. De snelste auto’s kunnen binnen 20 minuten opladen. Maar dat snelladen is niet altijd zo geweldig voor de batterij. Bij snelladen komt veel warmte vrij waardoor de batterij sneller slijt. Het team van studenten zegt daar wat op gevonden te hebben. Een koelsysteem dat diep in de batterij kan werken.

"We zijn er supertrots op dat het is gelukt"

“Dat koelen gebeurt tussen elke batterijcel”, zegt Hieke van Heesch, ook lid van het studententeam. “Dus we moesten ons koelsysteem in een ruimte van enkele millimeters toepassen.” Het team is twee jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van het batterijpakket. “We zijn er supertrots op dat het is gelukt,” zegt Julia. De studenten denken dat de batterijpakketten ook groter gemaakt kunnen worden. Zodat de actieradius groter wordt of er een vrachtwagen mee kan rijden. “Het kan op veel verschillende auto’s worden toegepast”, zegt Hieke.

Maar alle hobbels naar een goed functionerende racewagen die als een speer door de bochten gaat, zijn nog lang niet genomen. Ermee leren racen, is het volgende doel van het team. “Er zitten heel veel cellen in de batterij. Die moeten we allemaal goed uitlezen en kijken wat ermee gebeurt. Die systemen moeten we werkend krijgen. Zodat we altijd zeker weten dat we veilig aan het rijden zijn. Het batterijpakket moet in extremere omstandigheden getest gaan worden,” zegt Hieke.

De auto gaat de grenzen dus nog wel opzoeken in het nieuwe schooljaar, zeggen de studenten. Ze hopen het bedrijfsleven warm te kunnen maken voor het nieuwe batterijpakket. “We willen graag de markt inspireren om hier ook stappen in te gaan zetten”, zegt Hieke. “Hey, als een paar studenten dit kunnen, dan moeten jullie dit ook kunnen.”

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!