Pakketjes over de schutting of door het raam: nog steeds veel klachten

31 juli 2023 om 17:13 • Aangepast 11 augustus 2023 om 02:02
nl
Wie online een pakketje bestelt, moet maar hopen dat het (onbeschadigd) aankomt. Zoekgeraakte pakketten, bestellingen die in de stromende regen voor de deur liggen of bezorgers die zelf hun handtekening zetten voor aangetekende post. Bijna iedereen kan er inmiddels wel over meepraten. Na onze oproep regent het bij Omroep Brabant klachten over pakketbezorgers.
Profielfoto van Rochelle Moes
Geschreven door

Vorige week werd er bij een pakketpunt in Rijen een hele stapel pakketten voor de deur achtergelaten, terwijl de zaak gesloten was. Op de oproep die wij vervolgens deden kwamen in drie dagen tijd meer dan 200 klachten binnen.

“Jullie raken een open zenuw met deze oproep”, laat Nicole van Lingen weten. Bezorgers van PostNL maakten het bij haar al meerdere keren bont. “Een mobiele telefoon waarvoor getekend moest worden, vond ik onder een kruiwagen. Zes dozen wijn stonden gewoon in de voortuin. En als klap op de vuurpijl lag een aangetekende brief gewoon in de brievenbus”, vertelt Nicole. “De bezorger had zelf maar getekend, zag ik via de app.”

"Er was helemaal niet aangebeld."

De meeste klachten gaan over PostNL, de grootste pakketbezorger van ons land. Maar ook veel mensen klagen over DHL. Bij Lieke Flipsen bijvoorbeeld werden er pakketjes in de kliko en door het openstaande slaapkamerraam gegooid. “Naast de wieg van onze baby”, zegt ze verbijsterd. Kim Metselaars vond haar pakketje in de achtertuin. “Een doos met nieuwe schoenen was gewoon over het tuinhek gegooid. De schoenen waren drijfnat”, zegt ze.

Bij appartementencomplexen worden pakketten regelmatig onbeheerd in een centrale hal achtergelaten. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij Jacqueline Kivits uit Oosterhout. “Ik kreeg een mailtje dat mijn pakketjes geleverd waren, maar er was helemaal niet aangebeld. Toen kwam de buurvrouw vertellen dat mijn pakketjes beneden in de centrale hal lagen. En dat gebeurt blijkbaar bij meer bewoners.”

"Problemen worden vaak niet opgelost."

Al jaren wordt er veel geklaagd over de bezorging van pakketjes. Volgens de Consumentenbond daalt het aantal klachten wel, maar gaat er nog steeds opvallend veel mis. “De meeste klachten gaan over onbezorgde pakketten, zoekgeraakte pakketten of bezorgers die aangeven dat je niet thuis was”, vertelt woordvoerder Joyce Donat. "Wij raden aan om echt dure pakketten te verzekeren. Je zou ervan uit moeten kunnen gaan dat problemen opgelost worden, maar dat gebeurt dus vaak niet.”

Het grote pijnpunt zit hem volgens Ruud Wassenaar, voorzitter van de belangenvereniging voor Pakket Distributie, in de hoge werkdruk. PostNL werkt voor het grootste deel met chauffeurs van andere koeriersdiensten. Als hun chauffeurs pakketjes niet op tijd bezorgen, kost dat de ondernemer geld.

"Soms zie ik pakketbezorgers rennen."

“Vaak moeten bezorgers dertig stops per uur maken. Ze hebben dus twee minuten per adres en daar zit het rijden en aanbellen bij in. Als je drie buren af moet omdat er niemand thuis is, kost dat veel tijd", legt Wassenaar uit. "Soms zie ik pakketbezorgers rennen, dat geeft aan hoeveel druk erop zit.”

Bij DHL is het volgens hem beter geregeld. "Daar werken ze vooral met eigen chauffeurs. En ze betalen hun chauffeurs een hoger uurloon voor hun chauffeurs dan de cao voorschrijft."

We hebben de grootste bezorgdiensten om een reactie gevraagd. DHL erkent dat er weleens fouten gemaakt worden. "Met 7000 bezorgers en miljoenen pakketten gebeurt dat en dat is niet goed. Zo simpel is het", zegt woordvoerder Ewout Blaauw. Het bedrijf spreekt bezorgers er niet op aan als ze pakketten over hebben, maar wel als ze die niet op de juiste manier afleveren. "Door onze bezorgers te blijven trainen hopen we dit soort klachten te voorkomen."

PostNL herkent zich niet in de problemen en zegt dat het overgrote deel van de bezorgingen goed gaat. Dagna Hoogkamer woordvoerder PostNL ziet geen toename in het aantal klachten. "Ook wij zien dat er zo nu en dan pakketjes over de schutting worden gegooid, maar als dat gebeurt moeten mensen dat bij ons melden en dan ondernemen we meteen actie."

Op de vraag of de werkdruk te hoog is, zegt ze. "Bezorgers worden gewoon betaald volgens de cao, krijgen betaald per uur en krijgen gewoon pauze. En soms merken we dat er teveel pakketjes in een wijk rondgebracht moeten worden. Dan passen we de route aan, zodat het gewoon in een achturige werkdag past."

Omroep Brabant hoort graag jouw ervaringen met het bezorgen van pakketten. Krijg jij maar niks bezorgd of vind jij je pakket regelmatig onder de heg? Laat het ons weten. Je kunt je verhaal mailen naar: [email protected].

LEES OOK:

Pakketpunt is gesloten, dus zet de bezorger de pakketten voor de deur

Ben jij je pakketje kwijt? Meld het bij Omroep Brabant

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!