Jan de Groot bakt door personeelstekort geen Bossche Bollen meer op maandag

16 augustus 2023 om 20:00 • Aangepast 29 augustus 2023 om 02:01
nl
Bijna iedere dag staat voor de opening al een lange rij te wachten voor de banketbakkerij van Jan de Groot in Den Bosch. Ze komen er maar voor één ding: de Bossche Bol of zoals ze in Den Bosch zeggen: een 'sjekladebol'. Nog wel. Eigenaar Jan de Groot kampt met personeelsgebrek en kon niet anders dan zijn zaak voortaan op maandag te sluiten. "Het is voor het eerst dat ik mezelf hiertoe moet dwingen."
Profielfoto van Corné Verschuren
Geschreven door

Het is drie uur in de ochtend en in de banketbakkerij is eigenaar Jan de Groot al druk in de weer. Hij bereidt de Bossche bollen voor en dipt ze in de warme chocolade. "Ik moet wel meewerken vanwege de drukte. Ik begin tegenwoordig om drie uur en de rest komt om zes uur. Dat is anders dan voorheen, toen begon ik pas om zeven uur. Ik maak de bollen klaar en mijn collega vult ze met de room."

"We moeten roeien met de riemen die we hebben."

Dat Jan meewerkt in zijn banketbakkerij komt niet voort uit luxe. "In totaal werken we met 48 mannen en vrouwen in de banketbakkerij. Dat zijn er te weinig. We komen zeker zes mensen tekort. Het is roeien met de riemen die we hebben. Dat betekent wel dat we minder Bossche Bollen kunnen maken. Door wat te schuiven met het personeel zijn we voortaan op maandag gesloten. Het scheelt zo'n twintig procent aan inkomsten. Hopelijk is het personeelstekort snel voorbij."

Jan moet doordeweeks soms nee verkopen aan zijn vaste klanten. "Sinds we op maandag gesloten zijn, is het op dinsdagochtend wel weer drukker geworden. Om halfacht staan de eerste klanten voor de deur. Ik ben er ook niet blij mee dat we op maandag dicht zijn. Het kon niet anders. Het is ook ter bescherming van het personeel en mezelf. We liepen allemaal op ons tandvlees. Er moest iets gebeuren."

De bakker heeft heel wat capriolen uitgehaald om mensen enthousiast te maken om bij zijn bedrijf te komen werken. Uiteraard plaatste hij vacatures, maar als een waar callcenter belde en mailde Jan met mogelijke kandidaten die eerder al interesse in een baan hadden getoond. Zonder succes. Of het beter gaat worden? "Hoop doet leven. Maar ik zie het op korte termijn niet gebeuren."

"Ik uit het niet vaak, maar het doet wel wat met me."

De Groot is niet de enige ondernemer die tobt met personeelsgebrek. "We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Het is vermoeiend en frustrerend. Ik uit het niet vaak, maar het doet wel wat met me. Ik ben de derde generatie en zit al 21 jaar in de zaak. Het is voor de eerste keer dat ik gedwongen een dag moet gaan sluiten."

Goed nieuws voor Jan en alle liefhebbers van de sjekladebol: twee van de zes vacatures worden mogelijk ingevuld door nieuwe medewerkers. Een van hen vertelt dat ze er via via in is gerold: "Het bevalt goed. Het is pittig, maar het werk is leuk." Voor de tweede nieuwe medewerkster was het 'even wennen'. "Het is hier drukker dan in andere bakkerijen. Ik wil graag blijven. Het is hier nooit stil."

Jan de Groot weet niet waar hij personeel vandaan moet halen.
Jan de Groot weet niet waar hij personeel vandaan moet halen.
Jan de Groot blijft goed gemutst, ondanks personeelsgebrek.
Jan de Groot blijft goed gemutst, ondanks personeelsgebrek.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!