Video

100 huishoudens zaten 22 uur zonder stroom, 'stroomhonden' ingezet

31 augustus 2023 om 14:18 • Aangepast 12 september 2023 om 02:05
nl
Zo’n honderd huishoudens in Helvoirt zaten woensdag en donderdag zonder stroom. Woensdagmiddag is een kabel kapot gegaan, maar medewerkers van Enexis konden de kapotte kabel maar niet vinden. “Lampen, niks. Afzuigkap, niks. Niks werkt”, zegt Jan van Engelen. Na 22 uur was de storing uiteindelijk verholpen.
Profielfoto van Noël van Hooft
Geschreven door

Het is donderdagochtend donker bij Jan binnen. “Sinds gistermiddag vijf uur zitten we zonder stroom. Ik ging net koken, de lichtje van de afzuigkap deden gek en ‘pats’ alles was uit.”

“Iets met een kabel, maar waar is de grote vraag.”

“Dan hoop je dat het binnen een paar uur is opgelost.” Al snel krijgt Jan een sms van netbeheerder Enexis met daarin de mededeling dat de storing tot woensdagavond acht uur zou gaan duren. “Daarna werd dat half één ’s nachts, vervolgens acht uur in de ochtend en toen werd het twaalf uur ’s middags.” Jan wordt er helemaal gek van. "Kijk, en nu sms'en ze opeens vier uur."

Meteen daarna komt er nog een sms binnen: “Nu sturen ze dat er weer stroom is.” Jan gaat meteen kijken. “Lampen, niks. Afzuigkap, niks. Niks werkt. De vriezer durf ik eigenlijk niet open te maken.” Na bijna negentien uur kijkt Jan dan toch in de vriezer. “Brood is ontdooid, vlees is nog klein beetje bevroren. Dit kunnen we straks gewoon weggooien hoor.”

Medewerkers buiten laten aan Jan weten dat ze geen idee hebben waar de storing zit. “Iets met een kabel, maar waar is de grote vraag.” Jan ziet hoe speurhonden woensdagavond de kapotte kabel proberen op te sporen, maar dat is zonder resultaat. Enexis heeft sinds een paar jaar vijf ‘stroomhonden’ die verbrandingsgassen kunnen ruiken op 70 centimeter diepte.

"Ze kunnen nu ook niet gedoucht worden door de thuiszorg."

Rond het middaguur heeft Jan er geen vertrouwen meer in dat de storing donderdag opgelost wordt. Een woordvoerder van Enexis beloofde er alles aan te doen: “We zijn er druk doende mee. We vinden het echt hartstikke vervelend.” Uiteindelijk werd de storing iets voor drie uur opgelost, 22 uur lang zaten Jan en zijn buren dus zonder stroom.

Jan reageert opgelucht, maar ook een beetje cynisch. "Alles werkt weer. Zolang het duurt, want ze zijn nog met werkzaamheden bezig."

Hij vond de storing vooral vervelend voor zijn buren die bijna allemaal een rollator hebben. “Want de deuren gaan nu niet automatisch open en dicht. En ze kunnen nu ook niet gedoucht worden door de thuiszorg", vertelde hij donderdagochtend.

Enexis onderzoekt nog hoe de storing ontstaan is.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!