Christel de Laat in eerste AI-restaurant: 'Alsof ik ons moeder bij me heb'
Bij binnenkomst staat er niet meteen een gastheer of gastvrouw klaar. “Normaal staat er wel iemand en dat kan mij ook wel eens irriteren.” Op een scherm bij de ingang van het nieuwe restaurant Bunkr verschijnt een code. Christel moet die scannen met haar mobiele telefoon.
"De tafel die we voor jullie gereserveerd hebben, licht ieder moment op", klinkt het uit een speaker. En jawel: één tafel wordt uitgelicht en daar mag ze gaan zitten. “Het doet iets met je. Het is anders dan anders”, reageert ze.
Dan is er pas voor het eerst contact met personeel. Iemand geeft uitleg over de app die bij het restaurant hoort. Die app stelt een aantal vragen. Aan de hand van de antwoorden stelt de app voor wat Christel vanavond gaat eten. ”Een verrassingsmenu. Het is heel erg prikkelend.”
"Ik vind het hocus pocus."
“Ik wil graag een voorgerecht van vlees. Geen wild, geen orgaan. En ik ben allergisch voor kaviaar”, spreekt Christel in. Niet veel later komt de app met een voorstel: steak tartaar. “Lekker. Doe maar. En ook wat te drinken zonder alcohol”, geeft ze als opdracht mee.
Het voelt allemaal nog een beetje raar. “Normaal speur ik de menukaart af. Nu krijg ik gewoon een suggestie. Alsof ik ons moeder bij me heb”, zegt ze.
Robin Vromans (30) is de bedenker en mede-eigenaar van het AI-restaurant. Kunstmatige intelligentie neemt het personeel veel werk uit handen. “Normaal gesproken vraagt een gastheer wat je lekker vindt en wat minder. Nu luistert de robot naar je wensen.”
Ondertussen heeft Christel een gerechtje van 3D-geprint plantaardig vlees op. Daarna komt de steak tartaar met ee alcoholvrije gin-tonic. “Ik vind het hocus pocus. Hoe weet hij nou dat ik van rauw vlees houd? En wat een heerlijke mocktail. "
"Het is een dikke acht."
Volgens bedenker Vromans komen er in de toekomst nog betere voorstellen. “Bij elk antwoord, leert kunstmatige intelligentie steeds beter hoe ze een goed voorstel kan doen. Over een half jaar, als het model steeds beter getraind is en onze gasten beter leert kennen, kan het zijn dat je iets anders voorgesteld krijgt dan nu. Terwijl je misschien dezelfde antwoorden geeft.”
Dit kan wel eens een oplossing voor het personeelstekort zijn. “De kennis die normaal gesproken in een doorgewinterde gastheer zit, zit nu in de technologie. Een student die hier wil komen werken, heeft dan niet meer alles over wijn te leren. Wij zoeken juist heel sociale karakters die de mensen gaan helpen met AI.”
Christel is tevreden. “Het is een dikke acht omdat het zo verrassend is. En het is toch persoonlijk omdat er iemand naar je tafel komt. Je moet wel een klein beetje met zo'n app kunnen werken. Je wordt wel geholpen, maar het is voor ouderen misschien best ingewikkeld. Ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn.”