Bedrijven proberen te verdienen aan mensen die gewond zijn geraakt

13 maart om 21:30 • Aangepast 22 maart om 02:02
nl
Het kan iedereen gebeuren: een ongeluk op de werkvloer, in het verkeer of zelfs in de supermarkt. Als je daardoor gewond raakt, kan je proberen de schade te verhalen op een ander. Behalve letselschadeadvocaten zijn er veel bedrijven die daar maar wat graag bij helpen. Vaak om de verkeerde reden, ziet letselschadeadvocaat Ferda van Benthem uit Breda. "Deze bedrijven zijn vooral bezig met hoe ze hier geld aan kunnen verdienen."
Profielfoto van Wim Coenen
Geschreven door

Dat een ongeluk in een klein hoekje zit, weet een man die woensdag in de rechtbank in Den Bosch tegenover het Jumbo-concern stond. Hij pakte in 2017 in een Jumbo-filiaal in Gemert nootjes uit een schap. Toen hij naar het einde van het gangpad liep, botste hij met zijn hoofd tegen de voorraadkarretjes van een winkelmedewerker.

Hoe dat precies gebeurde en wie hieraan schuldig is, daar worden de partijen het woensdag in de rechtbank niet over eens. Zeker is wel dat de man na de botsing een hersenschudding opliep, arbeidsongeschikt is geworden en nog altijd last van de klap zegt te hebben. "Op slechte dagen kan ik niet zelf naar de wc lopen of de kraan opendraaien", vertelt hij.

Het is een voorbeeld van een zaak waarbij je met een letselschadeadvocaat een schadevergoeding kunt eisen in de rechtbank. Als de rechter zegt dat Jumbo aansprakelijk is voor het ongeluk, dan kan een verzekeraar een bedrag uitkeren.

Maar behalve advocaten die daarvoor zijn opgeleid, zijn er ook veel bureaus die slachtoffers van letselschade te hulp schieten. En daar gaat het volgens letselschadeadvocaat Ferda van Benthem in Breda vaak mis. Sommige bureaus doen het volgens haar vooral om een deel van het schadebedrag te kunnen krijgen. Het helpen van de slachtoffers is voor hen minder belangrijk.

"Iemand die economie gestudeerd heeft, staat de slachtoffers bij."

"Die bedrijven zien dit vooral als een verdienmodel", vertelt Van Benthem. Ook zijn de mensen die slachtoffers bijstaan vaak niet geschoold. "Ik zie er mensen werken die een garagebedrijf hebben of die economie gestudeerd hebben."

Er zijn volgens Van Benthem ook veel influencers die via platforms als YouTube en TikTok zeggen dat ze mensen met letselschade kunnen helpen. "Ze beloven schadevergoedingen als je een blauwe plek hebt opgelopen of je hoofd hebt gestoten. Die beloftes worden vaak niet waargemaakt. Zij zijn daarnaast een grote ergernis voor advocaten die serieus hun vak uitoefenen, maar ook voor verzekeringsmaatschappijen."

De problemen met de bureaus zijn niet nieuw. Verzekeraars en belangenverenigingen van advocaten proberen er al jaren iets aan te doen. Zo hielp Van Benthem mee met het oprichten van het Nationaal Keurmerk Letselschade. "Dat heeft wel wat geholpen. Zo kunnen alleen partijen met het keurmerk mensen helpen bij letselschade. En instanties verwijzen slachtoffers alleen naar goede advocaten en bureaus."

"De politiek moet wetgeving maken om dit te voorkomen."

Toch kan het keurmerk niet voorkomen dat veel bureaus slachtoffers verleiden om met ze in zee te gaan. Volgens Van Benthem is het daarom tijd dat de politiek in actie komt. Ze hoopt dat er regels komen waardoor verzekeraars alleen nog maar een schadevergoeding mogen uitkeren als mensen met letselschade zijn geholpen door mensen die daarvoor zijn opgeleid. "Of verzekeraars moeten zelf zeggen: wij betalen die andere partijen niet. Als de rechters dat ook volgen, dan is er niks van de politiek nodig."

Hoe de rechtszaak voor de arbeidsongeschikte winkelbezoeker afloopt, wordt duidelijk in juni. Dan doet de rechter uitspraak.

DIT IS OOK INTERESSANT:

Dit is hoe bureaus ook voor problemen zorgen bij WOZ-bezwaren

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!