Bart haalt een superzeldzame computer naar zijn museum

11 mei om 11:00 • Aangepast 22 mei om 02:05
nl
Voor zover bekend, zijn er maar twee van in de wereld. En niet veel mensen zullen de Aesthedes 1 kennen. De peperdure computer werd in de jaren 80 in Nederland ontwikkeld. Hij werd gebruikt om bijvoorbeeld reclamelogo's te ontwikkelen. Oprichter Bart van den Akker van het HomeComputerMuseum in Helmond wilde hem hebben. "Ik wil zo een stukje Nederlands computererfgoed bewaren en weer werkend krijgen."
Profielfoto van Alice van der Plas
Geschreven door

Het museum heeft al een Aesthedes 2 in de collectie staan. Ook een zeldzame computer, waarvan er, zover bekend, maar 7 zijn in de wereld. Van den Akker startte een crowdfunding om ook de Aesthedes 1 binnen te krijgen. Hij heeft nu genoeg geld en is in afwachting van de computer. "Ik krijg hem in bruikleen vanuit Amsterdam en hoef alleen de transportkosten te betalen. Maar ik mag hem natuurlijk niet vervoeren in een bestelbusje met dekens. We moeten een speciaal transportbedrijf inschakelen."

"Photoshop is een kleuter met stoepkrijt, vergeleken met de Aesthedes."

Van den Akker plaatste enkele jaren geleden informatie over de Aesthedes op internet. "Ik had gezegd dat het een soort Photoshop was", zegt hij. "Daar kreeg ik wel reactie op, want als je iets fout zegt, dan krijg je het meteen te horen. Een Engelsman had er vroeger mee gewerkt. Hij zei dat Photoshop een kleuter met stoepkrijt was, vergeleken met de Aesthedes."

Grote namen werkten met de computers. Volgens Bart werd het Heineken-logo en het biljet voor 25 gulden ermee ontworpen. Volvo werkte ermee. En Remia. "De man in Engeland heeft me veel informatie gestuurd. Hij kostte destijds 300 duizend pond." De informatie is heel belangrijk voor Bart. "We verzamelen niet alleen objecten, maar verhalen."

"Ik ben zelfs zover gegaan om contact op te nemen met Netflix."

Bart werkt samen met zijn team om de computers ook werkend te krijgen. Met de Aesthedes 2 zijn ze al een eind. "Hij werkt voor 99,9 procent. Er klopt nog iets niet in het toetsenbord." Het museum heeft contact met een vrouw die er ook mee heeft gewerkt. "Ze ging elke dag met plezier naar haar werk. Totdat haar bedrijf overstapte op MacIntosh. Ze nam na een paar dagen ontslag. Ze vond het een zielloze machine."

De Nederlander Dominique Claessens, die ook een ontwerpstudio in Eindhoven had, ontwikkelde de Aesthedes. "Hij beloofde mijn Engelse contact dat de computer binnen een jaar winstgevend was. Dat gebeurde al na 9 maanden na een opdracht van het Engelse leger," vertelt Bart. "Het is een heel spannend verhaal eigenlijk. Ik ben zelfs zover gegaan om contact op te nemen met Netflix om het te verfilmen. Maar daar is geld voor nodig. Het was geen optie."

"De helft van de bezoekers zijn internationaal."

Toch hoopt Bart met de Aesthedes een nieuwe publiekstrekker te hebben. Over de bezoekers heeft het museum toch niet te klagen. "De helft van de bezoekers zijn internationaal. Mensen maken speciaal de reis uit Australië en de Verenigde Staten."

En zo is het museum langzaam de trots van Helmond aan het worden. "Eigenlijk kennen veel Helmonders het niet", zegt Bart. "Je gaat nu eenmaal niet in je eigen stad naar het museum." Bart nodigde Bill Gates uit om te komen. "Maar hij is tegenwoordig veel met ziektebestrijding bezig." Toch hoopt Bart dat hij Helmond nog eens aandoet.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!