Kwik tikt 25 graden aan, maar hier zijn ze druk met sneeuwschuivers
"Je zou je kunnen afvragen waarom we hier nu al mee beginnen", zegt Wesley Maurer. Hij is Adviseur Gladheidsbestrijding bij Rijkswaterstaat voor de regio Oost-Brabant. Hij noemt het heel belangrijk de nodige checks juist nu te doen. "Want de eerste acties beginnen vaak al half oktober. Dan zijn we bijvoorbeeld al bezig met bruggen, die bevriezen nu eenmaal wat sneller."
"Als het eerste winterse weer komt, is het belangrijk dat de wagens er met één belletje uit kunnen", gaat hij verder. "Daarom testen we ze nu. Materieel heeft toch een groot deel van het jaar stilgestaan."
Ook hebben we volgens Maurer steeds vaker te maken met extreem weer, waardoor alles onvoorspelbaarder wordt: "Dat maakt het extra belangrijk dat het materieel op tijd klaar staat." Een wagen moet voor deze de weg op kan aan veertig punten voldoen. Te beginnen bij de chauffeur, die moet een opleiding hebben gevolgd. Tijdens de check van het materieel wordt vervolgens bekeken of alle lampjes het doen en in het geval van de sneeuwschuiver of de ploeg (zie foto hieronder) nog naar behoren werkt.
Tijdens het testen ontdekken Maurer en zijn collega's dat het datasysteem van de zoutstrooier het nog niet doet. Hierdoor kunnen ze nog niet zien hoeveel zout een wagen heeft gestrooid en op welke plekken is gestrooid. "En dat is wel heel belangrijk", zegt hij. Een actiepuntje dus.
Afgelopen winter verliep het sneeuwseizoen in Brabant overigens rustig. De grote sneeuwschuivers voor snelwegen hoefden niet in actie te komen. Waar we volgens Maurer wel veel mee te maken hadden op 'onze wegen' was de zogenoemde condensatiegladheid. "Wij hebben vorig jaar preventief 38.000 kilometer weg gestrooid. Dat is ongeveer zoveel als één rondje om de wereld. Alleen al voor de provincie Brabant was hiervoor vijf miljoen kilo zout nodig."
"Graag een meter sneeuw: verdeeld over tien keer."
Op dit moment ligt er voor het komende strooiseizoen al ruim twee miljoen kilo Egyptisch strooizout klaar voor de snelwegen rond Den Bosch. Zout dat is bedoeld voor de A2, de A59 en de N65. In totaal heeft Brabant naast het steunpunt van Rijkswaterstaat in Den Bosch nog acht van dit soort opslagplekken. Plekken waar zout ligt opgeslagen om de snelwegen van de provincie begaanbaar te houden. "We zijn er weer klaar voor", vertelt Wim die bij het steunpunt in Den Bosch werkt.
"De laatste winters is het dan wel meegevallen met de sneeuw, maar dat kan deze winter zomaar anders zijn", zegt hij. Van Wim mag er wel een meter sneeuw vallen. "Maar dan graag wel verdeeld over tien keer!" Bij Rijkswaterstaat in Den Bosch zijn ze er in elk geval klaar voor.