Domper voor A27-project: 'Werkzaamheden duren langer en kosten meer'
Op de A27 tussen knooppunt Hooipolder en Houten staan dagelijks lange files. Daarom wordt de weg de komende jaren over een lengte van 47 km verbreed en opgeknapt. Ook worden 4 grote bruggen aangepakt, spitsstroken aangelegd en ongeveer 60 viaducten en duikers voor watergangen aangepast.
Spreiding
Al die werkzaamheden duren wel langer dan verwacht. Daarom is er voor gekozen niet alles in één keer aan te pakken, maar de werkzaamheden te spreiden.
Oorzaken van de hogere kosten zijn prijsstijgingen en 'voortschrijdende inzichten'. Met dat laatste wordt bedoeld dat de staat van het stuk snelweg slechter is dan gedacht.
Wat nu, wat later?
Het gevolg is dat Rijkswaterstaat eerst de meest dringende onderdelen aan gaat pakken. Dit geldt voor de vervanging van de Merwedebrug en de Hagesteinsebrug, die richting het einde van hun levensduur gaan.
Ook wordt binnenkort de onderdoorgang bij knooppunt Hooipolder onder de A27 ingeschoven.
Enkele jaren langer
Welke werkzaamheden daarna aan de beurt zijn, wordt bepaald aan de hand van hoe belangrijk ze zijn voor de doorstroming. Dit betekent dat de wegverbreding tussen Everdingen en Gorinchem op korte termijn is gepland en dat de aanleg van de 2e Merwedebrug start nadat de huidige Merwedebrug vervangen is.
De realisatie van de Merwedebruggen en de Hagesteinsebruggen zal al met al enkele jaren langer duren dan verwacht.
Uitstel
De Houtensebrug en de Keizersveerbruggen verkeren nog in prima staat volgens Rijkswaterstaat. Daarom komen deze projectonderdelen pas later aan bod.