Eindelijk een veilige oversteek, maar voor Noud komt-ie te laat
Tjerk Langman, Statenlid van de PVV, volgt de situatie al sinds 2023. “Eindelijk. Het werd hoog tijd. Er waren helaas twee vreselijke ongelukken voor nodig om de provincie in beweging te krijgen. En nu komt er eindelijk een middengeleider hier.”
Toch overheerst bij Langman ook het dubbele gevoel. “Ik ben blij dat de veiligheid wordt verbeterd. Maar het is ook pijnlijk om te zien dat er zoveel ongelukken voor nodig waren. Dit had veel eerder gemoeten.”
"Het heeft wel lang geduurd."
Volgens de PVV’er is de N395 een van de gevaarlijkste wegen van Brabant. “Er is veel sluipverkeer vanaf de A58. Het is een lang, recht stuk weg en er wordt veel te hard gereden. De middengeleider is een begin, maar er moeten meer snelheidsremmende maatregelen komen. Bijvoorbeeld een inhaalverbod en extra middengeleiders bij andere zijwegen.”
Ook Gon Boers, raadslid van HOI Werkt in Hilvarenbeek, is blij dat er nu iets verandert. Maar hij had liever sneller ingrijpen gezien. “Het heeft wel lang geduurd, langer dan wij hebben gewild. Het is heel goed dat de middengeleider er komt. En dat er bomen zijn gekapt om het zicht te verbeteren.”
"Dan kan ik misschien veilig oversteken."
Wat haar vooral steekt, is dat signalen van omwonenden te lang zijn genegeerd. “Die mensen zien elke dag wat er gebeurt. Het is altijd tragisch als er een ongeluk gebeurt. Ik snap dat de provincie veel te doen heeft, maar op zulke waarschuwingen moet je sneller reageren.”
Langs de weg klinkt dezelfde zorg. Een jonge fietser die dagelijks langs de kruising rijdt, is duidelijk: “Ze rijden hier veel te hard. En het is met oversteken kei gevaarlijk. Het is mooi dat ze het nu veiliger maken. Dan kan ik misschien veilig oversteken.”
Jan Klessens, een tachtiger die de kruising al zijn hele leven kent, zegt: “Het is hier gevaarlijk. Je moet eigenlijk zorgen dat je niet over hoeft te steken. Het is al meer dan vijftig jaar een gevaarlijke weg. Ook van mijn leeftijd zijn er hier al mensen verongelukt.”
De maatregel is volgens hem rijkelijk laat. “Als het kalf verdronken is, dempt men de put. En er zijn hier al meerdere kalveren verdronken.”
De provincie werkt ondertussen verder aan de aanpak van de N395. Na het verleggen van kabels en leidingen wordt de middengeleider dit najaar geplaatst. Ook komen er waarschuwingsborden, extra snelheidscontroles en blijft de provincie in gesprek met omwonenden.