Zware tegenvaller nu brug in A27 niet wordt aangepakt
“Het is zorgelijk dat cruciale onderdelen nu worden uitgesteld”, zegt Mertens. Door de stijgende kosten kiest Den Haag ervoor om de verbreding van de A27 in delen uit te voeren. De Keizersveerbrug bij Raamsdonksveer vormt al jaren een knelpunt. De oeververbinding is belangrijk voor de bereikbaarheid van de regio en voor de doorstroming van het verkeer.
Sluipverkeer
“Na jaren van samenwerken en plannen maken, leek er eindelijk een oplossing voor de verkeersproblemen op de A27”, zegt wethouder Mertens. Rijkswaterstaat is van mening dat de twee brugdelen die de verbinding vormen nog in voldoende staat zijn, waardoor ze later kunnen worden aangepakt.
Wethouder Mertens vreest voor aanhoudende verkeersproblemen. “De brug speelt een grote rol in het verkeer en het voorkomen van sluipverkeer. Door uitstel blijven bewoners en bedrijven langer last houden van file en omrijdend verkeer.”
Een ander deel van het project, de uitbreiding van knooppunt Hooipolder, gaat wel door. "We zijn bang dat dit ‘half werk’ wordt als de bruggen niet mee worden aangepakt", zegt Mertens. “Je vergroot de capaciteit op één plek, maar laat het knelpunt direct erachter bestaan. Dan bereik je weinig.”
Extra geld
Wanneer Rijkswaterstaat de bruggen wel wil aanpakken, is nog niet duidelijk. De wethouder wil van Den Haag daar sneller duidelijkheid over. Ook wil hij dat zijn gemeente meer betrokken wordt bij het project.
Verder ziet hij graag dat navigatiediensten met het project samenwerken om sluipverkeer te voorkomen.
Mertens vindt het goed dat er extra geld is toegezegd voor het project, maar: "het moet wel goed worden besteed, aan álle delen van de route.”