Afgedankte wieken van windmolens worden geluidswal

Vandaag om 16:30 • Aangepast vandaag om 17:00
nl
Langs de A58 bij Oirschot ligt iets bijzonders: geen nieuwe windmolens, maar hun afgedankte wieken. Als geluidsscherm. Voor het eerst ter wereld worden oude windturbinebladen ingezet om verkeerslawaai tegen te houden. Een proef van Rijkswaterstaat die niet alleen innovatief is, maar ook een oplossing biedt voor een groeiend afvalprobleem.
Profielfoto van Jos Verkuijlen
Geschreven door

Het is sommige automobilisten al opgevallen dat er bij tankstation Kloosters wieken van windmolens liggen. Nee, daar komen geen nieuwe windmolens. De wieken komen van oude, afgedankte molens en ze worden gebruikt om er een geluidsscherm van te maken.

Het geluidsscherm is 60 meter lang, 3,5 meter hoog en bestaat uit twee oude windturbinebladen van 37 meter lang. Ze overlappen elkaar licht.

"Begraven van wieken mag niet meer."

Het recyclen van de wieken van windturbines, maar ook vliegtuigvleugels en veel boten, is nog erg moeilijk. Althans, een stuk moeilijker dan bijvoorbeeld het recyclen van staal of papier. Simpelweg omsmelten zoals bij metalen gaat niet.

Zo zou een geluidswal er uit kunnen zien (bron: Blade-Made).
Zo zou een geluidswal er uit kunnen zien (bron: Blade-Made).

"De afgedankte wieken werden eerst begraven onder de grond", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. "Dat begraven mag niet meer. De komende jaren komen er nog duizenden afgedankte wieken bij." En dus wordt nu gekeken of er ook andere manieren zijn om de windturbinebladen te hergebruiken.

"We gaan meten of het in de praktijk ook echt werkt."

Het bedrijf Blade-Made uit Rotterdam maakt al speeltuinen en straatmeubilair van afgedankte wieken. Zij kwamen met het idee om er ook geluidsschermen van te bouwen. Die worden nu getest langs de A58. Rijkswaterstaat heeft goede hoop dat ze werken. "We plaatsen alleen innovaties die het zolderkamerniveau zijn ontstegen", zegt de woordvoerder.

Bij Oirschot heeft Rijkswaterstaat langs de A58 een testlocatie waar ze nieuwe innovaties testen. "Op deze plek gaan we meten of ze in de praktijk ook echt werken", aldus de woordvoerder. "Aan geluidsschermen worden veel eisen gesteld." Het scherm wordt tot eind 2026 getest. Wie weet gaan we daarna nog veel meer windmolenwieken langs de snelweg zien.

De wiek wordt op haar plek gehesen (foto: Rijkswaterstaat).
De wiek wordt op haar plek gehesen (foto: Rijkswaterstaat).

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!