Nu winterbanden wisselen? Dan ben je volgend jaar aan de beurt

Vandaag om 07:30 • Aangepast vandaag om 12:01
nl

Het is zo voorspelbaar en toch gebeurt het ieder jaar opnieuw. Bij de aankondiging van Koning Winter dat er mogelijk een sneeuwvlokje gaat vallen, loopt het storm bij de garages om banden te wisselen. Op sommige plekken kun je pas in het nieuwe jaar je winterbanden erop laten leggen. Het blijft voor veel automobilisten een halfjaarlijks ritueel gedoe. Dit roept de vraag op: zijn winterbanden eigenlijk wel nodig in ons kikkerlandje?

Profielfoto van Femke de Jong
Geschreven door

Het hele simpele antwoord luidt: ja! Zodra de buitentemperatuur onder de acht graden komt, geven winterbanden meer grip en is de remweg korter. In het buitenland zijn winterbanden soms zelfs verplicht. Dit is ook het verhaal dat docent Nick Dinten van Summa Automotive in Eindhoven zijn leerlingen vertelt als de les 'autobanden' begint. Daarna gaat hij helemaal los, want er is zoveel te vertellen over banden.

Ook zin in het complexere genuanceerde antwoord van Nick?

"Het kost tijd en geld om elk half jaar je banden te wisselen. Een oplossing zijn de 'all season' banden. Hier kun je het hele jaar mee rijden. Hebben deze banden ook nog eens een icoontje van een sneeuwvlokje dan worden ze gezien als winterbestendig en mag je ermee naar wintersportgebieden rijden. Dit is de voordeligste en meest efficiënte oplossing voor bestuurders die alles willen met zo min mogelijk gedoe. "

Het profiel van een winterband met extra groeven in het profiel (foto:Nick Dinten).
Het profiel van een winterband met extra groeven in het profiel (foto:Nick Dinten).

Waarom zou je dan nog kiezen voor winterbanden, hoor ik je denken. Een nadeel van die 'all season' banden is volgens Nick dat ze relatief zacht zijn vergeleken met zomerbanden: "Hierdoor slijten ze sneller en maken ze meer geluid. Doordat winterbanden nog zachter zijn, geven ze de meeste grip wanneer de temperatuur onder de acht graden duikt. Daarnaast voeren winterbanden het water op de weg het beste af. Dit maakt de kans op aquaplaning kleiner. In verse sneeuw geven winterbanden ook de meeste controle. Als de sneeuw hard en platgedrukt is, dan glij je ook met winterbanden soms weg."

"Nadeel van een extra set banden is dat je ze ergens moet opslaan en dat je ze moet verwisselen. Winterbanden zijn vaak ook kostbaar, maar omdat ze niet slijten in de zomerperiode doe je er lang mee. "

Een zomerband met minder groeven in het profiel (foto: Nick Dinten)
Een zomerband met minder groeven in het profiel (foto: Nick Dinten)

"Natuurlijk kun je het hele jaar door op zomerbanden blijven rijden, dat is niet verboden. Je loopt alleen in de winterperiode meer risico's. Je grip is minder door de stijfheid van de band en de afwezigheid van extra groeven in het profiel. Hierdoor is de kans op aquaplaning groter. Het is een risico. Smalle banden, winter- of zomerbanden, verkleinen trouwens de kans op aquaplaning omdat ze het water sneller afvoeren."

"Nu is het verleidelijk om een goedkope set banden te kopen, maar goedkoop is vaak duurkoop. Een gemiddelde band gaat veertig- tot vijftigduizend kilometer mee. Goedkope banden zijn al na twintigduizend kilometer aan vervanging toe. Besef dat wanneer je de nadruk legt op een goed profiel er een hogere rolweerstand is. Dit zorgt voor meer herrie en energieverbruik. Hetzelfde geldt voor de bandenspanning die meestal tussen de 2.1 en 2.7 bar zit. Hoe lager hoe meer grip maar hoe meer energieverbruik, geluid en slijtage aan de zijkant van de band. Bij een hoge bandenspanning gebeurt het omgekeerde en slijt juist het middenstuk van de band het meest."

Nick wil afsluiten met een laatste advies in het kader van de efficiëntie: "Denk er bij de aanschaf van een band niet te lang over na, ga voor een goed merk."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.