'Ik kan alleen maar juichen', gedupeerde kluisjesroof blij met schadevergoeding Rabobank

7 juni 2018 om 14:20
nl
De opluchting is van zijn gezicht te lezen. Cees de Bruyn uit Fijnaart is dolblij met het nieuws dat de Rabobank meer geld uitkeert aan gedupeerden die aan kunnen tonen dat er meer dan 45.000 euro in hun leeggeroofde kluisje lag. "Dit is het allerleukste wat je kunt horen na zoveel weken onzekerheid." Ook advocate Hedwig Delescen van Blenheim vindt het positief nieuws. Ze behartigt de belangen van zo'n veertig gedupeerden die zich in een stichting hebben verenigd.
Profielfoto van Marrie Meeuwsen
Geschreven door
Marrie Meeuwsen

Rabobank-directeur Johan Staes vertelde donderdag dat de bank zich moreel verantwoordelijk voelt voor de gevolgen van de inbraak. Klanten hebben hun eigendommen in goed vertrouwen in het safeloket van de Rabobank vestiging in Oudenbosch bewaard. Terecht en volkomen begrijpelijk gingen ze ervan uit dat hun zaken daar veilig zouden zijn."

Cees kreeg net zoals alle andere driehonderd gedupeerden donderdag een brief van de bank met daarin het goede nieuws. "Ik vind het een hele goede zet, dat ze dit zo netjes met de klanten willen oplossen."

'Even rustig afwachten'
Helemaal nieuw was het niet voor hem. De bank had al wat door laten schemeren. "Ik had twee weken geleden toevallig een gesprek met de directeur. Toen werd al een beetje toegelicht dat ik het op z'n beloop moest laten en even rustig af moest wachten. Dus ik wist een beetje van hoe en wat", legt Cees uit.

Wachten op privacy instellingen...

 

Maar ondanks dat is de opluchting groot nu de regeling definitief op papier staat. "Dit is het allerleukste wat je kunt horen na zoveel weken onzekerheid. Hartstikke schitterend dat de bank dit laat zien."

Na de kluisjesroof van begin maart begon voor Cees en de andere benadeelden een zware tijd. "Het was de eerste weken verschrikkelijk zwaar. Ik heb er veel moeite mee gehad. Het waren duur verdiende centen die je ineens ziet verdwijnen. Heel zuur", blikt Cees terug op afgelopen tijd.

Het nieuws dat hij zijn schade waarschijnlijk helemaal vergoed krijgt doet veel met hem. "Een geschenk uit de hemel kun je het eigenlijk wel noemen. Want het zonnetje gaat toch weer schijnen en we kunnen weer leuke dingen gaan doen met al het geld."

'Kleine doorbraak'
Advocate Hedwig Delescen van Blenheim noemt de stap van de Rabobank 'een (kleine) doorbraak'.  Ze voert namens de gedupeerden gesprekken met de bank. "Het bedrag van 45.000 euro is namelijk bij lange na niet de schade die is geleden door vele slachtoffers van de kluisroof. Het is in ieder geval een goed begin voor de onderhandelingen met Rabobank." 

De Rabobank wil wel weten wat er in de kluis heeft gezeten. Delescen: "En dat is nu juist de essentie van de kluis geweest: het geheim van de kluishouder. De stichting wil daar heldere afspraken over maken."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.