Video

Politiek schrikt zich kapot van instortingsgevaar Merwedebrug in 2016

17 januari 2019 om 09:32
nl
Het nieuws dat de Merwedebrug in 2016 bijna was ingestort doet in de politiek alle alarmbellen afgaan. Hermen Vreugdenhil, fractievoorzitter van de Brabantse ChristenUnie-SGP uit Nieuwendijk is zich donderdagochtend 'kapot geschokken': "De koude rillingen gaan over mijn rug."
Profielfoto van Robert te Veele
Geschreven door

"Het is altijd wel een gevoel dat mij bij is blijven hangen", vertelt Vreugdenhil tegen Omroep Brabant. Hij doelt op het besluit dat werd genomen na de ontdekking van de haarscheurtjes in de brug. Meteen werd al het zware vervoer waar de overheid verantwoordelijk voor is, zoals het busvervoer, verboden nog over de brug te rijden. 

'Er is echt iets aan de hand'

"Dit terwijl vrachtwagens nog gewoon hun overtocht konden maken. Toen vroegen we ons al af dat als je zo'n draconisch besluit neemt, er echt iets aan de hand moet zijn." De politicus stelt dat het echte risico nooit boven tafel is gekomen. "Ik wil nu dat de onderste steen boven komt."

Uit onderzoek van adviesbureau Berenschot blijkt dat de Merwedebrug er vier jaar geleden ontzettend slecht bij lag. Hoogleraren van de TU in Delft stellen in EenVandaag dat de brug in 2016 nog maar een een levensduur van zes dagen en er een ramp zoals met de Morandibrug in het Italiaanse Genua had kunnen gebeuren. 

Bekijk het tv-item en lees verder



Andere bruggen

Vreugdenhil maakt zich nu zorgen om andere bruggen in Brabant, zoals de Moerdijkbrug en de brug bij Hank. "Want hoe staat het daar met de veiligheid? Zijn die controles wel goed uitgevoerd?"

Naast de veiligheidsrisico's speelt ook mee dat veel bedrijven in de regio schade hebben geleden door het verbod. "De maandenlange afsluiting van de Merwedebrug voor zwaar verkeer zorgde voor veel kosten bij ondernemers in de regio."

Schadevergoeding

"De meeste bedrijven hebben die kosten nooit vergoed gekregen, omdat Rijkswaterstaat volgens eigen zeggen overvallen zou zijn door de brugproblemen", legt Vreugdenhil uit. "Als blijkt dat Rijkswaterstaat inderdaad slechte controles heeft uitgevoerd, dan hebben de getroffen ondernemers ook recht op vergoeding van hun schade."

LEES OOK: Merwedebrug kostte transportsector minimaal 33 miljoen euro; ‘bedrijven merken gevolgen pas in 2017’

Vreugdenhil: "Nog altijd hebben veel mensen vragen over wat Rijkswaterstaat aan informatie heeft achtergehouden." De politicus wil dan ook een onafhankelijk onderzoek en heeft al contact gehad zijn collega's in de Tweede Kamer. Ook gaat hij vragen stellen in provinciale staten.

Wachten op privacy instellingen...



App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.