Maaslijn veel minder druk in ochtendspits, Arriva bezig met meer maatregelen

8 februari 2019 om 19:47
nl
In de ochtendspits dringen voor een plekje ergens in de trein of erger nog: wachten op de volgende trein: het komt steeds minder vaak voor op de Maaslijn.
Profielfoto van Hans Janssen
Geschreven door

De bezetting in de drukste trein op deze spoorverbinding door onder meer het Land van Cuijk is sinds enige tijd met 42 procent afgenomen. Deze trein, die 's ochtends rond kwart over acht rijdt, vervoert vooral scholieren en studenten.

Aangepaste schooltijden

De drukte in deze zogeheten hypertrein is een stuk teruggebracht door een proef waarbij scholen in Nijmegen hun lestijd verschuiven. De universiteit begint een kwartier eerder; de lessen op de hogeschool een kwartier later. Hierdoor wordt het aantal reizigers in de ochtendspits over meer treinen verdeeld. 

De Maaslijn maakt deel uit van de spoorverbinding tussen Roermond en Nijmegen.

Kamervragen Erik Ronnes

De uitkomsten van de proef staan in antwoorden van staatssecretaris Stientje van Veldhoven op vragen van onder anderen Erik Ronnes, het Tweede-Kamerlid voor het CDA uit Boxmeer. In de brief staat ook dat de actie waarmee scholen in Nijmegen zijn begonnen, zal worden voortgezet.

De bewindsvrouw meldt verder dat Arriva, dat het vervoer verzorgt, extra personeel gaat inzetten om bij verstoringen sneller te kunnen reageren. Voorts laten ze weten dat het vervoersbedrijf maatregelen gaat nemen om de technische staat van toestellen te  verbeteren. 

Deze beloftes moeten leiden tot een betrouwbare dienstregeling en minder drukke treinen in vooral de ochtendspits. ‘Zo snel als mogelijk’, aldus Van Veldhoven.

Bekostiging elektrificatie

Ondertussen blijven de provincies Noord-Brabant, Gelderland en Limburg met elkaar in overleg over bijvoorbeeld de bekostiging van de elektrificatie van de lijn. Die dreigt duurder uit te vallen dan was geraamd. Van Velthoven laat de Kamer weten dat ‘de risico’s voor het project bij de provincies liggen.’ Van het Rijk wordt dus geen extra bijdrage verwacht.


Opvallend is wel dat de Maaslijn niet wordt genoemd in een plan van de provincie om Brabant ook voor de toekomst bereikbaar te houden via het openbaar vervoer. Hiervoor zijn volgens Gedeputeerde Staten grootschalige investeringen in het spoor- en HOV-systeem noodzakelijk, zo werd eerder deze week bekend. Om zo’n zogeheten robuuste aanpak van het openbaar vervoer in 2040 mogelijk te maken, is een investering nodig van ongeveer 1,5 miljard euro.


Ondertussen hebben jongeren van de SP (Jonge Socialisten) en de PvdA een demonstratieve fietstocht tussen Venray (Noord-Limburg) en Nijmegen georganiseerd. Het wordt een soort van estafette, waaraan ook PvdA-leider Lodewijk Asscher meedoet. Hij zou tussen Cuijk en Molenhoek gaan fietsen. Er doen zeker veertig man mee, uit Brabant, Limburg en Gelderland.


App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.