Piloten Ryanair eisen ontslag én miljoenen schadevergoeding: ‘Genoeg van nalatigheid en pesterijen'

EINDHOVEN - Negen Ryanair-piloten stonden dinsdag voor de rechter in Eindhoven. Ze willen dat hun contract wordt ontbonden, ofwel: ze eisen ontslag. En ook willen ze dat Ryanair een schadevergoeding betaalt vanwege intimidatie. Die vergoeding is ook een compensatie voor het verlies van inkomen als ze na ontslag bij een andere luchtvaartmaatschappij gaan werken en onderaan de ladder moeten beginnen. Per persoon gaat het om enkele tonnen tot één miljoen euro. “Deze piloten willen nóóit meer voor Ryanair werken.”

Ryanair sloot vorig jaar november de vliegbasis op Eindhoven Airport. De luchtvaartmaatschappij noemde de hoge kosten en beperkte groeimogelijkheden als reden. Maar de piloten zeggen dat ze 'verpletterend schriftelijk bewijs' hebben dat het gaat om een vergelding vanwege hun stakingen. Sinds het sluiten van de basis zitten de piloten betaald thuis.

Miljoenen
De negen piloten eisen samen in totaal enkele miljoenen van hun werkgever. "Ryanair heeft hen het leven zuur gemaakt en moedwillig aangestuurd op escalatie van het conflict'', motiveerde advocaat Alwin Stege van pilotenvakbond VNV dinsdag.

Ryanair-advocaat Laurens de Graaf herhaalde dinsdag in de rechtszaal dat er wél economische redenen waren voor het vertrek uit Eindhoven. De openingstijden van de luchthaven in Eindhoven zijn strikt en de gewenste groei was er niet mogelijk. Ook stelde De Graaf dat 22 andere piloten, die ook op Eindhoven Airport waren gestationeerd, wél hebben gekozen voor overplaatsing naar een andere basis van Ryanair.

Kernvoorwaarde
Volgens Ryanair is de bereidheid om vaak overgeplaatst te worden naar en andere basis 'een kernvoorwaarde' om bij het Ierse luchtvaartbedrijf te werken. De Graaf: "Het is inherent aan het werken bij Ryanair, waar wel vaker bases worden gesloten of toestellen worden verplaatst. Deze piloten hebben voordat ze op Eindhoven Airport werden gestationeerd ook al een paar overplaatsingen meegemaakt. 'There is no such thing' als een vaste basis van Ryanair."

Volgens pilotenvakbond VNV biedt het Nederlands Arbeidsrecht ook de mogelijkheid voor zo’n vergoeding. “Ryanair, een Iers bedrijf, verschuilde zich eerst achter Ierse regels en de Ierse arbeidscontracten die de piloten hebben getekend. Maar de voorzieningenrechter in Den Bosch veegde dat eind vorig jaar van tafel. De piloten begonnen en eindigden hun dienst in Eindhoven, en daarom is het Nederlands arbeidsrecht van toepassing.”

Ook uitkeringsinstantie UWV gaf de vliegmaatschappij vorige week geen toestemming voor een ontslag van de piloten en cabinepersoneel op economische gronden. Ryanair gaat waarschijnlijk in beroep tegen deze beslissing.

Geen toenadering
Aan het einde van de zitting bood de rechter beide partijen nog de kans om onderling tot een oplossing te komen. Maar na een korte schorsing bleek dat zowel de piloten als Ryanair volharden in hun standpunten. Wel gaf de rechter de piloten mee dat hij in zijn vonnis zal laten meewegen dat ze grote kans hebben om snel een baan te vinden bij een andere luchtvaartmaatschappij, dus dat ze niet moeten rekenen op een schadevergoeding tot hun pensioen.

De uitspraak is op 23 april.

Meer over dit onderwerp:
RECHTSZAKEN RYANAIR EINDHOVEN AIRPORT PILOTEN