Dieseltreinen uiterlijk in 2024 verdwenen van Maaslijn, Rijk en provincies investeren miljoenen - Omroep Brabant

Dieseltreinen uiterlijk in 2024 verdwenen van Maaslijn, Rijk en provincies investeren miljoenen

2 april 2019 om 19:12
nl
Limburg, Brabant en Gelderland leggen gezamenlijk nog eens ruim vijftig miljoen euro bij voor de elektrificatie van de Maaslijn. Ook het Rijk doet een duit in het zakje en betaalt nog eens tien miljoen euro extra. Dankzij dit extra geld rijden er uiterlijk eind 2024 geen dieseltreinen, maar elektrische treinen op de Maaslijn van Venlo naar Nijmegen.
Profielfoto van Petra van Middendorp
Geschreven door
Petra van Middendorp

De Maaslijn heeft drie stations in Brabant: Cuijk, Boxmeer en Vierlingsbeek. In totaal is er nu ruim 200 miljoen beschikbaar voor de ombouw van deze lijn. De eerste afspraken tussen de overheid en de regio om de dieseltreinen te vervangen door elektrische werden in 2008 al gemaakt. De partijen willen de reistijd tussen de knooppunten Nijmegen, Venlo en Roermond verkorten.

Door het verdwijnen van de dieseltrein van het traject wordt de CO2-uitstoot verlaagd en vallen de kosten voor de brandstof en het onderhoud van de treinen lager uit. Ook kunnen elektrische treinen sneller optrekken dan de dieseltreinen waardoor de reistijd voor de treinreiziger aanzienlijk wordt verkort.

LEES OOK: Lodewijk Asscher protesteert op de fiets tegen vertragingen Maaslijntje: 'Dit is bagger'

Discussies
Al vrij snel liepen de voorbereidingen op de werkzaamheden vertraging op. Volgens staatssecretaris Van Veldhoven (van Infrastructuur en Waterstaat) komt dit doordat het project sinds het begin last heeft gehad van verschillende wijzigingen. Meerdere besluiten lieten lang op zich wachten.

Volgens Tweede Kamerlid Erik Ronnes (CDA) is de huidige samenwerking een goede oplossing. "Gelukkig worden er nu concrete stappen gezet en samen opgetrokken door provincies en het Rijk. Uiteraard in het belang van goed openbaar vervoer op de Maaslijn."

Tweede spoor
Het is belangrijk dat de lijn wordt aangepakt omdat er vaak vertragingen zijn op dat stuk spoor. De dieseltreinen die er nu nog rijden zijn storingsgevoelig en vervuilend. Daarom komt er op bepaalde delen van het traject een tweede spoor zodat tegemoetkomende treinen elkaar kunnen passeren. Nu moeten treinen op elkaar wachten omdat er maar één trein over het enkelsporig traject kan.

App ons!

Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.