'Eindhoven Airport moet niet verder groeien en zorgen voor minder overlast'

EINDHOVEN - Eindhoven Airport moet niet verder groeien in het aantal vluchten. Het vliegveld zou zich moeten richten op het werken aan minder overlast. Met name op het gebied van geluid en luchtkwaliteit.

Dit staat in het advies dat Pieter van Geel donderdagmorgen heeft overhandigd aan Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat. De oud-staatssecretaris uit Stiphout is onafhankelijk voorzitter van de zogeheten Proefcasus Eindhoven Airport.

Het vliegveld kan volgens Van Geel overlast verminderen door simpelweg minder vluchten aan te bieden. Ook zouden er geen nachtvluchten moeten worden toegestaan. Het advies haalt eveneens het experimenteren met nieuwe duurzame brandstoffen aan, zoals synthetische kerosine, groene waterstof en batterijtechnologie.

‘De talenten en de knappe koppen van de regio kunnen ingezet worden om de luchthaven en de luchtvaart te verduurzamen. Naast het creëren van economische waarde voor de regio, versterkt de Brainportregio tevens de verbinding met haar omgeving door een bijdrage te leveren aan de verbetering van de kwaliteit van het gebied en een gezonde leefomgeving in het gebied rondom de luchthaven’, zo staat in het advies.

Invloed op milieu en gezondheid
Van Geel heeft de afgelopen maanden onder meer omwonenden, belangengroeperingen, bedrijven en overheden gesproken om tot een weloverwogen advies te komen. Hierin richt hij zich op de positie van Eindhoven Airport na 2020. Opdracht voor het advies was een slimme en duurzame balans vinden tussen een gezonde leefomgeving en economische ontwikkeling. Van Geel heeft hierbij gekeken naar de invloed van de luchthaven op het milieu, de effecten op de gezondheid en de gevolgen voor de economische ontwikkeling in de regio.

Onder meer in Eindhoven-Noord, Son en Wintelre wordt veel geklaagd over het vliegverkeer. Er wordt onder meer gewezen op de herrie, maar ook de uitstoot van fijnstof. Verder zijn mensen bang dat de waarde van hun huizen daalt, al wordt dit juist niet ondersteund door een onderzoek dat de gemeente Eersel, waar Wintelre onder valt, met het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) recent heeft laten doen.

Meerderheid politiek tegen uitbreiding
Het advies werd met argusogen tegemoet gezien. Een maand geleden nog bleek dat een meerderheid in de Tweede Kamer niet wil dat Eindhoven Airport voorlopig verder groeit. Volgens de partijen zou dit te veel overlast voor omwonenden veroorzaken. In een debat dat Omroep Brabant organiseerde aan de vooravond van de Provinciale Statenverkiezingen, werd duidelijk dat ook een meerderheid van de Brabantse politiek uitbreiding van het vliegveld niet ziet zitten.

LEES OOK: Voorlopig geen uitbreiding van Eindhoven Airport, meerderheid Tweede Kamer tegen

Later meer reacties
Van Geel licht donderdagmiddag tijdens een persconferentie in het Evoluon in Eindhoven zijn plan toe. Pas daarna zal ook Joost Meijs, de scheidend directeur van Eindhoven Airport, zijn reactie geven. Wethouder Marc van Schuppen van de gemeente Best zal namens de omliggende gemeenten het woord voeren. Het Evoluon is vanaf zeven uur donderdagavond ook het decor voor een bijeenkomst waar omwonenden, bedrijven, partners van de luchthaven en andere belangstellenden vragen kunnen stellen aan Van Geel.

Eindhoven Airport is de civiele medegebruiker van het militaire vliegveld van Vliegbasis Eindhoven. Per 1 januari 2020 moet hiervoor een nieuwe vergunning worden afgegeven. Met dat in het achterhoofd rees de vraag welke ontwikkeling van de luchthaven wenselijk en realiseerbaar is. De Proefcasus werd opgezet om hierop een antwoord te geven.