Voorlopig geen uitbreiding van Eindhoven Airport, meerderheid Tweede Kamer tegen

EINDHOVEN - Een meerderheid in de Tweede Kamer wil niet dat Eindhoven Airport voorlopig verder groeit. Volgens de partijen zou dit leiden tot te veel overlast voor omwonenden. De Kamer steunt daarmee een pleidooi van de regeringspartijen D66 en ChristenUnie.

De Kamer wil dus niet wachten op het advies van oud-staatssecretaris Pieter van Geel, die momenteel alle meningen over de kwestie peilt en in april zijn conclusies in een rapport presenteert.

In 2020 bereikt Eindhoven het maximaal toegestane aantal vluchten van 43.000 per jaar. Vorig jaar steeg het aantal reizigers op Eindhoven Airport met 9 procent tot 6,2 miljoen reizigers. 

Niet krimpen, maar ook niet groeien
"Eindhoven Airport is de tweede luchthaven van Nederland en de afgelopen jaren is het vliegveld razendsnel gegroeid", legt Jan Paternotte van D66 in het programma Wakker! op Omroep Brabant radio uit. "Maar die groei heeft weinig economische betekenis. Er komen vooral vakantievluchten bij. Daarnaast gaat de groei ten koste van arbeidsomstandigheden en ook van het klimaat."

"We zeggen niet stekker eruit", vervolgt hij. "Eindhoven Airport blijft gewoon bestaan, het hoeft ook niet te krimpen. De vraag is alleen: moet je nou razendsnel door blijven groeien? Wij denken nu even niet." Onlangs', tijdens een verkiezingsdebat van Omroep Brabant, sprak ook een meerderheid van de Brabantse politiek zich al uit tegen uitbreiding.

LEES OOK: VERKIEZINGSDEBAT: Meerderheid partijen: Eindhoven Airport mag niet groeien

Time-out
Steeds meer omwonenden zeggen ernstige hinder te ondervinden van de luchthaven, zo blijkt uit onderzoek van de GGD. D66 pleit dan ook voor een time-out van de groei van Eindhoven Airport in het belang van omwonenden en het klimaat. "Luchtvaart zorgt voor overlast. Maar laten we ervoor zorgen dat die overlast niet blijft toenemen."

LEES OOK:Geluidsoverlast en zorgen om luchtvervuiling rondom Eindhoven Airport nemen toe

Klaas Kopinga van de Belangengroep omwonenden van het vliegveld is blij met het bericht. “Het is heel goed dat mensen in de Kamer meer de beperkingen van de luchthaven aan de orde stellen. Denk dan aan de gezondheidsrisico’s voor omwonenden en de aanslag op het klimaat."

LEES OOK:Krimp van Eindhoven Airport wordt onderzocht: 'Groei hoeft niet altijd economisch voordelig te zijn'

"Wij willen de hinder verminderen en zijn aan het onderzoeken welke mogelijkheden daarvoor zijn. Bijvoorbeeld het gebruik van andere brandstoffen. Of stillere motoren. Pas als we weten wat de uitkomsten van die onderzoeken zijn, kan ik zeggen of een groeistop een voldoende maatregel is."

Proefcasus Eindhoven Airport
Onder de naam Proefcasus Eindhoven Airport is oud-staatssecretaris Pieter van Geel druk bezig alle meningen over de toekomst van het vliegveld in kaart te brengen. Eind april komt Van Geel na zijn onderzoek met een advies voor de minister. Gedeputeerde Christophe van der Maat (Mobiliteit en Samenwerking) kan zich daarom niet over de mening van de Kamer uitspreken.

Volgens hem is er geen enkele reden voor de Kamer om zich in het debat te mengen en is de regio druk bezig op eigen houtje een verantwoordelijk plan te trekken voor het vliegveld. “Ik dacht: lees ik dit nou echt? Het is onbestaanbaar dat de Tweede Kamer dit vindt terwijl er nog een proefcasus loopt en er volgende maand advies moet worden uitgebracht aan de minister”, aldus Van der Maat. 

Een woordvoerder van de luchthaven zegt dat het niet om groei gaat. "We begrijpen het sentiment over duurzaamheid en leefbaarheid. De tijd van ongebreidelde groei is voorbij. Het gaat ons erom een vliegveld te hebben hier dat belangrijk is voor de regio én gedragen wordt door de regio. Wij vinden dat Pieter van Geel zijn werk moet kunnen doen en wachten zijn advies af.”

De woordvoerder van Eindhoven Airport impliceert  verder dat de verkiezingen die eraan zitten te komen wellicht reden bieden voor het standpunt van de Tweede Kamer. “Misschien heeft het een wat met het ander te maken.”

Plan voor toekomst luchtvaart in Nederland
VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een plan hoe de luchtvaart zich van 2020 tot 2050 kan ontwikkelen. Jan Paternotte: "Van de VVD is bekend dat ze door willen gaan met de groei van de luchtvaart. Die partij zegt ook eerlijk dat de overlast voor omwonenden in besluiten een ondergeschikte factor is."