Docente staat weer voor de klas nadat ze zich bedreigd voelde om Mohammed-cartoon - Omroep Brabant

Docente staat weer voor de klas nadat ze zich bedreigd voelde om Mohammed-cartoon

16 november 2020 om 18:49 • Aangepast 17 november 2020 om 17:59
nl
De docente van het Ds. Pierson College die onlangs haar werk tijdelijk neerlegde nadat er ophef was ontstaan over het tonen van een Mohammed-cartoon in haar les, staat weer voor de klas. Dat laat rector Alma van Bommel van de school in Den Bosch maandag weten aan Omroep Brabant.
Profielfoto van Sandra Kagie
Geschreven door
Sandra Kagie

De docente voelt zich volgens haar 'gelukkig weer goed genoeg' om voor de klas te staan. "Natuurlijk krijgt ze hierbij de nodige ondersteuning wanneer ze daar behoefte aan heeft", zegt de rector ook.

Zonder context op social media
De ophef ontstond twee weken geleden over beeldmateriaal dat gebruikt werd in de lessen maatschappijleer van de bovenbouw. Daar werd onder meer een dia getoond van een spotprent van de profeet Mohammed. Een foto van het beeldmateriaal uit de les werd vervolgens zonder de context op sociale media gedeeld. Dit leidde tot bedreigingen richting de school en de docente, waardoor in de woorden van de school een 'onveilige situatie' ontstond.

De docente die zich bedreigd voelde door de heftige reacties, stond sindsdien niet meer voor de klas. Ze kreeg alle kans om 'weer in balans te komen', zoals de rector het noemde.

Vooral steun van ouders
"Vorige week hebben we alle ouders in een brief laten weten dat de situatie is genormaliseerd", vertelt de rector. "Ook hebben we de ouders bedankt voor de vele steunbetuigingen die we hebben mogen ontvangen. Dit zowel richting ons als school als richting de betrokken docent."

Er kwamen volgens de rector ook wat kritische reacties van ouders. "Maar we hebben ons in zijn algemeenheid vooral erg gesteund gevoeld door hen", zegt ze.

Periode afsluiten
Nu de docente weer voor de klas staat, hoopt Van Bommel de heftige periode voor de school af te kunnen sluiten. Het is wat haar betreft nu zaak ruimte te geven aan 'het gesprek op school'. "Gesprekken die zullen gaan over het belang van de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van onderwijs. En over de vraag hoe je met die vrijheden omgaat", legt ze uit.

LEES OOK:

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.