Provincie keerde dit jaar ruim twee ton uit aan gemeenten voor het opruimen van drugsafval

11 december 2020 om 19:02 • Aangepast 21 december 2020 om 16:50
nl
Gemeenten in Brabant hebben in 2020 ruim twee ton gekregen voor het opruimen van drugsafval op hun grondgebied. Mogelijk loopt dat cijfer nog op. Brabantse gemeenten kunnen de helft van de schoonmaakkosten van een dumping declareren bij de provincie.
Profielfoto van Ron Vorstermans
Geschreven door

De gemeente Halderberge declareerde het meeste geld en kreeg 43.717 euro vergoed dit jaar. Alphen-Chaam komt op een tweede plek, met een vergoeding van 38.953 euro. Cuijk heeft 25.000 euro aangevraagd, maar wacht nog op toekenning. De gemeente zou daarmee op de derde plaats staan.

Veel aanvragen in Brabant
Dit jaar zijn er 48 aanvragen ingediend voor een totaalbedrag van 416.598 euro. In 41 gevallen werden die gedaan door 15 gemeenten, goed voor in totaal 334.529 euro. Het resterende bedrag betreft verzoeken van waterschappen en particulieren.

Vijf aanvragen van gemeenten en twee aanvragen van particulieren zijn door de provincie afgewezen. Meestal gaat het dan om gevallen waarbij de subsidiabele kosten (ergo, de helft van het totale bedrag dat wordt vergoed) lager zijn dan duizend euro. De provincie vergoedt de kosten dan niet.

Van 2016 tot en met dit jaar zijn 353 aanvragen ingediend.

Potje opruimkosten
Overigens blijft de provincie ook de komende jaren bijspringen. Het rijk heeft voor de jaren 2021 tot en met 2024 jaarlijks in een potje opruimkosten één miljoen ter beschikking.

LEES OOK:

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.