QR-codes als oplossing personeelstekort horeca: Bossche Teuntje doet het - Omroep Brabant

QR-codes als oplossing personeelstekort horeca: Bossche Teuntje doet het

5 september om 18:13 • Aangepast 6 september om 12:54
Horecaondernemer Teuntje Veenstra is een van de mensen die vanwege fikse personeelstekorten QR-codes gebruiken als oplossing in haar Bossche restaurant. Die zwart-wit geblokte code moet het restaurants en cafés makkelijker maken om bestellingen op te nemen en rekeningen te brengen.
Profielfoto van Madhavi Raaijmakers
Geschreven door
Madhavi Raaijmakers

Veel horecaondernemers kampen met grote personeelstekorten. Dan resten vaak nog maar twee opties volgens Gerard Brouwer, directeur van bestelapp Scanfie. De deuren sluiten of QR-codes gebruiken.

Zie op het plaatje hieronder hoe zo'n QR-code in een restaurant eruit ziet:

Foto: ANP.
Foto: ANP.

'Gemakkelijk' alternatief
Teuntje Veenstra is bedrijfsleider van restaurant Van Aken en is blij met de overschakeling naar de codes. "We hebben een groot terras met ingangen van drie kanten. Om dat te laten lopen hebben we veel personeel nodig en dat is nu lastig te krijgen. Gasten kunnen via de QR-code van de menukaart bestellen zonder dat er iemand naar hen toe komt en dat scheelt ons veel personeelskosten. Ook lopen er geen mensen weg van het terras zonder te betalen."

Op een drukke dag kan Teuntje daardoor wel vier tot vijf man personeel besparen.

Dat nu meer restaurants werken met QR-codes komt voor een deel ook door de coronacrisis. Dat ziet betaaldienstverlener PAY.nl. Betalingen via QR-codes zijn sinds de pandemie met tweeduizend procent toegenomen.

Niet voor iedereen
Maar die opmars van de kleine blokjes heeft niet voor iedereen een positieve uitwerking. Er is een club mensen voor wie de QR-code een hele uitdaging kan zijn. Denk aan ouderen of slechtzienden.

Teuntje probeert ook zeker met die mensen rekening te houden. "Ik had in het begin ook mijn twijfels. Het leek mij namelijk niet zo gastvrij. Dit jaar moesten we er wel aan geloven vanwege weinig en nieuw personeel." Toch zorgt ze ervoor dat er iedere dag genoeg bediening rond blijft lopen. "Een praatje maken met gasten blijft ook altijd leuk."

App ons!
Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Wachten op privacy instellingen...