Jacht overvaren: 'Bij start watersportseizoen zie je vaker ongelukken'

24 april 2022 om 13:07 • Aangepast 25 april 2022 om 08:24
nl
Echt verbaasd was Nico Evens niet toen hij las dat er zaterdag een recreatieboot op de Maas bij Oijen was overvaren. "Ik weet dat het ieder jaar raak is als het recreatieseizoen begint. Blijkbaar zijn zulke ongelukken nodig om te beseffen dat je alert moet blijven op het water en je je aan de regels moet houden", reageert Nico Evens regiowoordvoerder voor de binnenvaarschippers.
Profielfoto van Femke de Jong
Geschreven door

Het is steeds drukker geworden met watersporters op het water volgens Nico. "Op de Maasplassen is dat niet zo'n probleem, maar drukte op de vaarweg maakt het wel gevaarlijker voor alle partijen. Door corona heeft de pleziervaart nog een extra vlucht genomen. Op het water voel je je vrij, maar hier gelden meer regels dan in het bos en moet je alert blijven."

"Zonder enige kennis van regels mag je tussen de beroepsvaart varen."

Nico is naast woordvoerder zelf ook binnenvaartschipper en hij maakt sloepen voor recreanten. "Ik hoor van beide kanten de problemen. Het feit dat je zonder vaarbewijs een boot tot 15 meter mag varen is iets waar belangenvereniging Schuttevaer al vaker bezwaar tegen heeft gemaakt. Zonder enige kennis van regels mag je tussen de beroepvaartschippers varen. Dat is zoiets als zonder kennis van verkeersregels een brommer rijden."

Aan de andere kant heeft Evens begrip voor de bezwaren van een vaarbewijs. "Het is een drempel voor recreanten om het water op te gaan. Ervaren bezitters van een bootje moeten ineens aantonen dat ze bekwaam zijn en verhuurders en botenbouwers zien hun markt krimpen. Om nog maar te zwijgen over het extra werk voor het CBR die de extra vaarbewijzen moet afgeven terwijl ze het huidige werk al niet aankan."

"Kijk regelmatig achterom een vrachtschip heeft een dode hoek van 2 tot 3 honderd meter."

Over botenverhuur wil Evens nog iets kwijt. "Dat is een commerciële zaak. Die verhuurders willen zoveel mogelijk bootjes het water op. Dan schiet de instructie voor onervaren schippers er nog wel eens bij in. Om die reden zou de binnenvaart juichen als ook voor kleine boten een vaarbewijs nodig is."

Dit verzoek voor een vaarbewijs voor alle boten ligt er al jaren zonder resultaat. Daarom wil Nico recreanten een paar tips meegeven die veel ellende kunnen voorkomen.

"Kijk regelmatig achterom, door verschil in snelheid en dode hoek kun je zomaar overvaren worden. Zolang je de kapitein van het vrachtschip kunt zien, ziet hij jou ook. Realiseer dat een binnenvaartschip slecht wendbaar is en een dode hoek heeft van 2 tot 3 honderd meter. " En dan een laatste tip. "Houd je aandacht erbij laat je niet afleiden door de mooie omgeving of gezelschap. Alcohol en varen zijn geen goede combinatie."

LEES OOK: Twee mensen van zinkende boot gered na aanvaring met vrachtschip op de Maas

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.