Tilburg wil servicepunten NS en Arriva samenvoegen met VVV-kantoor

19 mei 2022 om 10:37
nl
Het NS-serviceloket op station Tilburg gaat in juni definitief dicht. Reizigers zijn dan aangewezen op een digitale informatiezuil. Zowel de gemeenteraad als het college vinden dit maar niets. Zij hopen dat door het Arriva- en NS-serivcepunt samen te voegen met het VVV-kantoor, reizigers toch een fysiek loket houden voor hun vragen.
Profielfoto van Collin BeijkProfielfoto van Omroep Tilburg
Geschreven door

De afgelopen weken stonden treinreizigers op Tilburg Centraal al regelmatig voor een dichte deur bij het serviceloket vanwege personeelstekorten. “De balie verliest langzamerhand zijn functie, het verschuift naar digitaal,” legt NS-woordvoerder Arno Leblanc uit. Vanaf juni kunnen reizigers in Tilburg terecht bij een informatiezuil. Ze worden daar telefonisch verbonden met een NS-medewerker.

Begin vorige maand stelden vijf partijen raadsvragen over de aanstaande sluiting en wat het college daaraan ging doen. Het stadsbestuur is evenmin blij met de sluiting, maar het is de NS die over zijn eigen dienstverlening gaat. Toch zijn de NS, Arriva en de VVV al om tafel geweest met de gemeente om te praten over ‘een brede serviceverlening’. Nu het NS-loket definitief sluit, wordt er in juni ook verder gepraat, laat het college weten.

“Een VVV-kantoor en OV-serviceloket gaan goed samen.”

Het Tilburgse VVV-kantoor zit nu aan het Stadshuisplein. “Dat lijkt mij niet de beste locatie om als servicepunt te dienen voor het openbaar vervoer, zoiets moet bij het station zitten”, zegt Marc Meeuwis, directeur citymarketing Tilburg. “Maar vanuit de gastheerschapfunctie die de VVV heeft, past zo’n combinatie daar best denk ik.”

Hij is positief over het idee, maar wat hem betreft moeten er wel goede afspraken komen over wie wat precies doet, vindt ook Wendy Sieger van de overkoepelende organisatie achter de VVV-kantoren in Nederland. “Onze medewerkers kunnen best de weg wijzen naar toeristische plekken in Tilburg, maar een gedegen reisadvies als treinen of bussen uitvallen, is wat anders.”

“In Rotterdam hebben we al zoiets als wat ze in Tilburg willen.”

Volgens Sieger is de combinatie van een VVV-kantoor met een NS-serviceloket goed mogelijk. “Op Rotterdam Centraal hebben we al zoiets, maar wel met verschillende balies in dezelfde ruimte en een duidelijke taakverdeling.” Ze noemt ook Eindhoven Centraal als voorbeeld waar vervoerder Arriva en de NS ook al in één pand zitten.

Het grote voordeel is volgens Sieger dat doordat meerdere organisaties op dezelfde locatie zitten, de kosten voor bijvoorbeeld de huisvesting lager kunnen zijn en de openingstijden ruimer. “Het kan echt een aanvulling zijn op de ontvangstfunctie die een VVV-kantoor al heeft.”

“Er moet haast gemaakt worden.”

Bea Mieris van de PvdA was een van de raadsleden die het Tilburgse stadsbestuur opriep actie te ondernemen. “Reizigers moeten gewoon fysiek iemand kunnen spreken als ze hulp nodig hebben.” Ze is dan ook blij met het initiatief van het college. “Al hoop ik wel iedereen haast maakt, zodat reizigers niet maandenlang op zichzelf aangewezen zijn.”

Ze vindt het ergens wel ironisch dat de NS deelneemt aan de gesprekken over een VVV-kantoor met een OV-servicepunt. “Zij zijn namelijk degene die het probleem veroorzaken omdat ze hun eigen loket sluiten.” Tegelijkertijd denkt Mieris wel dat de drie organisaties prima bij elkaar passen in het pand op Tilburg Centraal. “Mensen komen daar de stad binnen en kunnen gelijk de juiste toeristische informatie krijgen.”

LEES OOK: Treinreizigers in Tilburg moeten het zelf uitzoeken, NS sluit servicepunt

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!