Sandra moet fors bijbetalen na geschrapte vlucht: ‘Voorpret is er zo vanaf'

23 juni 2022 om 20:00 • Aangepast 24 juni 2022 om 09:06
nl
Sandra Raaijmakers uit Oss zou over twee weken op een langverwachte vakantie naar Gran Canaria gaan met haar gezin. Maar dat viel in het water toen Transavia woensdag 240 vluchten vanaf Schiphol schrapte, waaronder die van haar. Om de vakantie te redden, besloot ze een nieuwe vlucht te boeken, vanuit de luchthaven op Düsseldorf, maar dat kost haar wel 450 euro extra. "Van ontspanning naar heel veel stress."
Profielfoto van Evie Hendriks
Geschreven door
Evie Hendriks

Na twee jaar corona zou de familie uit Oss over twee weken eindelijk naar Gran Canaria gaan om van de zon te genieten. "Ik heb in november al geboekt en daarbij hield ik rekening met corona. Ik boekte een hotel dat tot één dag van tevoren te annuleren was en ik ging ervan uit dat ik een voucher zou kunnen krijgen voor de vliegtickets."

Het was voor Sandra en haar gezin dan ook een verrassing toen corona niet meer de boosdoener bleek te zijn, maar de drukte op Schiphol. "We keken de laatste weken al met spanning naar de lange wachtrijen op de luchthaven, maar ik had niet verwacht dat onze vlucht begin juli geannuleerd zou worden. Op de website stond namelijk dat die periode het rustigste was."

"Wie zegt dat ik naar die periode kan omboeken?"

Toch schrapte Transavia woensdag 240 vluchten, dat zijn ruim 13.000 boekingen. "We kregen twee opties: je geld terug of gratis omboeken naar een nieuwe vlucht. Dat laatste kan alleen tussen 29 augustus en maart 2023. Maar wie zegt dat ik naar die periode wil en kan omboeken?"

Daarom besloot Sandra haar geld terug te vragen en dan maar een nieuwe vlucht te boeken. "De prijzen zijn nu natuurlijk veel hoger dan in november dus we betalen nu 450 euro meer voor onze vlucht vanaf Düsseldorf. Gelukkig hoeven we het hotel niet te annuleren, maar het is toch een flink bedrag extra. De voorpret is er zo wel vanaf."

"Reisorganisaties hadden het al zwaar, nu zijn ze de dupe van de drukte op Schiphol."

Sandra beseft wel dat ze niet de enige gedupeerde is. "De reisorganisaties hebben het zo zwaar gehad tijdens de coronacrisis. Nu kunnen ze weer en dan zijn ze de dupe van drukte op Schiphol."

Bij Travel Service Best, waar Reisbureau Eindhoven Airport onder valt, staat de telefoon sinds vorige week roodgloeiend toen Schiphol al aankondigde vluchten van honderdduizenden reizigers te schrappen in de zomervakantie.

"Reizigers doen er alles aan om vanaf een andere luchthaven te vliegen."

"Maar wij hebben nog geen annuleringen doorgekregen. Wel merken we dat reizigers van nieuwe boekingen er alles aan doen om vanaf Eindhoven Airport, Maastricht Airport en vooral Düsseldorf te vliegen”, vertelt eigenaar Rens Fikkers.

Hij verwacht het nóg drukker te krijgen. “We hadden afgelopen weekend 10 procent meer boekingen dan normaal, maar de grote drukte valt nog mee. Je kan nu eenmaal geen nieuwe vlucht boeken als je nog niet weet of je huidige vlucht geannuleerd of omgeboekt wordt."

LEES OOK: Vliegen via Eindhoven nu Schiphol vluchten schrapt? 'Boek dit weekend nog'

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!