Noodnummer voor horecaondernemers om te klagen over hoge energieprijs - Omroep Brabant

Noodnummer voor horecaondernemers om te klagen over hoge energieprijs

22 september om 09:21 • Aangepast 23 september om 09:33
nl
De Horeca Alliantie heeft een speciaal telefoonnummer geopend waar ondernemers hun problemen en verhalen kwijt kunnen nu de energieprijzen de pan uit rijzen. Ze reageert daarmee op de miljoenennota van het kabinet. Daarin staat volgens de de ondernemerslobby niets over het verlichten van de energienood van duizenden cafés, restaurants, cafetaria's en andere horecabedrijven.
Profielfoto van Janneke BoschProfielfoto van ANP
Geschreven door

Veel horecazaken hebben het zwaar. Voorzitter Ruud Bakker van de Eindhovense afdeling van Koninklijke Horeca Nederland liet ons pasgeleden in zijn huishoudboekje kijken. Hij constateerde onder meer:

  • Olie en mayonaise zijn 130 procent duurder geworden,
  • Boter is 60 procent in prijs gestegen,
  • Voor gas en licht ging hij van 2600 naar 3600 euro per maand.
  • Ook betaalt hij 10 procent meer aan personeelskosten.

En na de lange coronajaren hebben veel ondernemers al niet zo veel vet meer op de botten.

Voorgoed de deuren gesloten
De eerste horecabedrijven hebben dan ook inmiddels al voorgoed hun deuren gesloten vanwege de hoge energiekosten, zeggen brancheorganisaties.

De ondernemers wijzen erop dat begin dit jaar de energienota al sterk opliep. De sancties tegen Rusland hebben de factuur verder omhoog gejaagd. "De sancties zijn begrijpelijk, maar de horeca kan de directe gevolgen niet langer alleen dragen", zo klinkt het.

"Inmiddels is duidelijk dat pas op zijn vroegst in november eventuele overheidsmaatregelen bekend zijn om het energieleed te verzachten. Voor veel horecaondernemers kan het dan al te laat zijn."

Minder vaak geopend
Er zijn nu al ondernemers die noodgedwongen hun zaak minder vaak open doen, om kosten te sparen, weet Bakker. "Er zijn al zaken, die door de hoge kosten, nog maar vijf van de zeven dagen open zijn", zegt hij. "Gelukkig hebben we een mooie zomer gehad, maar er zijn grote zorgen over het najaar."

Het noodnummer zal in eerste instantie vijf weken beschikbaar blijven. Als er veel gereageerd wordt kan dat langer worden. De binnengekomen reacties worden gepubliceerd en gebundeld voor politiek Den Haag.

LEES OOK: Energiecrisis brengt horeca in problemen: 'Na corona zijn de reserves op'

App ons!

Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.