Appen op de fiets: levensgevaarlijk en misschien ben je wel verslaafd - Omroep Brabant

Appen op de fiets: levensgevaarlijk en misschien ben je wel verslaafd

1 oktober om 11:00 • Aangepast 3 oktober om 08:31
nl
Appen op de fiets, we doen het massaal terwijl het levensgevaarlijk is. Het afgelopen jaar deelde de politie in Brabant een bonnenregen uit van 6500 stuks aan fietsers die enkel oog hadden voor de verleiding op het scherm. De verslavende werking van smartphones zien we volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen ook terug in het verkeer.
Profielfoto van Lobke Kapteijns
Geschreven door
Lobke Kapteijns

Pingen, trillen en oplichtende schermen: een smartphone met bijbehorende apps is zo ingericht dat we de hele dag verleid worden om erop te kijken. Want hoe vaker we kijken, des te meer geld er wordt verdiend door appbouwers, website en providers.

Ondertussen neemt het apparaat de overhand in ons leven, vindt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. “De smartphone is een beeldbepalend ding in ons leven geworden. Kijk maar rond in het restaurant, niemand kan het nalaten om erop te kijken terwijl je in gezelschap bent.”

Volgens hem heeft een mobieltje dan ook een verslavende werking. “Zodra er iets op je scherm te zien is, geeft dat een korte kick, het werkt als een soort beloningssysteem zoals je dat ook bij verslaving ziet.”

"Als vrienden zeggen: ‘joh, appen op de fiets moet je niet doen’, dat heeft invloed."

Hij ziet het ook terug in het verkeer dat we moeilijk loskomen van ons mobieltje. In dit geval aan appende mensen op de fiets. “Ik zie veel kinderen en volwassenen die met hun smartphone bezig zijn op de fiets terwijl ze weten dat het gevaarlijk is. Het aantal boetes dat is uitgeschreven, lijkt hoog. Maar er heerst niet het gevoel dat er een grote kans is dat je gepakt wordt.”

Boetes voor smartphonegebruik op de fiets zijn opgeschroefd van 95 euro naar 140 euro voor meerderjarigen. Volgens Tertoolen is handhaving een prima middel en is dat bedrag zeker voor jongeren voelbaar.

“Vooral als ze de boete uit eigen zak moeten betalen, dat hakt er wel in. Maar dan nog is het belangrijker dat ze het gevoel krijgen dat ze op iedere straathoek de sigaar kunnen zijn. Dat is nu niet zo.” Hij vindt dat het aantal agenten dat boetes uitschrijft omhoog moet en dat ook wijkagenten dit moeten mogen.

Afkeuring vanuit je omgeving zou een oplossing kunnen zijn voor het probleem, al lijkt hem dat nog niet kansrijk. “Als vrienden tegen je zeggen: ‘joh, dat appen op de fiets moet je niet doen’, dat heeft invloed. Dat zie je ook als het gaat om rijden met drank op. Dat is maatschappelijk not done. Maar in een groep is vaak nog geen grote meerderheid die appen op de fiets afkeurt.”

"Op korte termijn maakt smartphonegebruik je lui en op langere termijn dom.”

De verkeerspsycholoog beseft ook dat het gebruik van mobiele telefoons moeilijk aan banden te leggen is. "Tuurlijk heeft een smartphone voordelen die ons helpen. Maar het doet wat met ons brein. Kijk maar naar de rekenmachine, we kunnen steeds minder goed hoofdrekenen. Dat geldt ook voor andere dingen die een smartphone overneemt. Op korte termijn maakt het je lui en op langere termijn dom.”

De techniek is volgens hem dan ook niet een directe oplossing. "Apps die zorgen dat je telefoon niet bruikbaar is terwijl je rijdt, werken allemaal op vrijwillige basis. Dat werkt niet."

Tertoolen concludeert dat het vanuit de overheid ook een kwestie is van keuzes maken, ook al heeft de politie ‘nog wel meer te doen’. “Voor zo’n algemeen erkend gevaar wordt er veel te weinig ingezet. Als we het echt heel belangrijk vinden, zouden we er veel meer energie en geld in moeten stoppen.”

LEES OOK:

Boete voor appen op de fiets, elk jaar krijgen duizenden Brabanders er een

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.