Van rijzende naar vallende ster: de turbulente jaren van Lightyear

24 januari 2023 om 17:36 • Aangepast 20 juni om 13:29
nl
Wat bijna tien jaar geleden begon met een zonneauto van een studententeam van de TU/e, lijkt nu uit te monden in een drama. Na jaren aan de tekentafel, sleutelen en testen begon in november de massaproduktie van de allereerste gezinsauto op zonne-energie. Maar maandag werd uitstel van betaling aangevraagd. Een kort overzicht van de evolutie van de zelfgeknutselde studentenauto Stella naar de fabrieksauto Lightyear 0.
Profielfoto van Ferenc Triki
Geschreven door

Een groepje studenten van de Technische Universiteit Eindhoven presenteerde in de zomer van 2013 vol trots hun 'kindje': "Het is een meisje en we noemen haar Stella", zei destijds een van de studenten.

Het was de geboorte van de allereerste gezinsauto op zonne-energie. In de auto was plaats voor vier personen, de maximum snelheid was 70 kilometer per uur.

De eerste gezinsauto 'Stella' in 2013 (Foto: Rob van Kaathoven)
De eerste gezinsauto 'Stella' in 2013 (Foto: Rob van Kaathoven)

Eerste contouren Lightyear zichtbaar
De wagen was gebouwd voor de internationale zonnerace later dat jaar door Australië. Met succes: de Eindhovenaren pakten direct de titel in de categorie gezinswagens. En bij de introductie waren de ambities meteen al torenhoog: de auto moest en zou in de toekomst in productie worden genomen.

Stella werd doorontwikkeld en er kwam met de Stella Vie, Lux en Era gezinsuitbreiding.

De tweede variant: Stella Lux, 2015
De tweede variant: Stella Lux, 2015
De opvolger: Stella Vie, 2017 (Foto: Solar Team Eindhoven/Bart van Overbeeke)
De opvolger: Stella Vie, 2017 (Foto: Solar Team Eindhoven/Bart van Overbeeke)

Het bereik werd vergroot naar 1000 kilometer, er kwam een extra zitplek en de eerste contouren van de Lightyear 0 werden langzaamaan zichtbaar: de auto kreeg een ronder dak. Goed voor de aerodynamica van de auto.

De vierde Stella: Era, 2019 (Foto: BvOFotografie)
De vierde Stella: Era, 2019 (Foto: BvOFotografie)

Slechts 946 keer 0
In 2016 richtten vijf studenten uit het team Lightyear op. Drie jaar later werd het eerste prototype gepresenteerd.

Het eerste prototype van Lightyear, de Lightyear One, 2019 (foto: Dirk Verhoeven)
Het eerste prototype van Lightyear, de Lightyear One, 2019 (foto: Dirk Verhoeven)

In 2022 wordt na jaren van tekenen, sleutelen en rekenen de allereerste zonneauto echt in productie genomen in Finland: De Lightyear 0.

Er worden er maximaal 946 van geproduceerd. Je moet er wel flink de portemonnee voor trekken. De futuristische auto kost 250.000 euro.

De Lightyear One in actie (foto: Lightyear)
De Lightyear One in actie (foto: Lightyear)

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!