Tweede Kamer stemt tegen vangrail op knooppunt Empel na dood Hebe en Sanne - Omroep Brabant

Tweede Kamer stemt tegen vangrail op knooppunt Empel na dood Hebe en Sanne

7 december 2022 om 12:22 • Aangepast 15 december 2022 om 16:57
nl
Er komt geen vangrail op de plek waar de vermiste Sanne en Hebe in oktober zijn verongelukt. Een motie om de verbindingsweg te beveiligen met een vangrail haalde geen meerderheid in de Tweede Kamer.
Profielfoto van Cor Bouma
Geschreven door

Hebe (10) en haar begeleidster Sanne (26) werden 19 oktober dood gevonden in het water naast de verbindingsweg, na een zoektocht van twee dagen. Zij waren om onduidelijke reden rechtdoor gereden op een plek waar geen vangrail staat, waarna de auto ondersteboven in het water terechtkwam.

Fatale gevolgen
Tweede Kamerlid Wybren Van Haga van BVNL is teleurgesteld dat een meerderheid van het parlement zijn motie heeft verworpen. "Bij meer dodelijke ongelukken bij waterpartijen heeft het ontbreken van een vangrail fatale gevolgen. Het is daarom onverkwikkelijk dat zowel Rijkswaterstaat, de minister van Infrastructuur en nu dus ook een meerderheid in de Tweede Kamer niet willen overgaan tot het plaatsen van vangrails", aldus Van Haga.

Van Haga vindt het ook opmerkelijk, omdat juist minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat begin november nog zei dat er wel een vangrail zou komen als het knooppunt nu opnieuw zou worden aangelegd.

Niet heel gevaarlijke locatie
De verbindingsboog komt, volgens de minister, in de jaarlijkse uitgevoerde analyse ‘Veilig over Rijkswegen’ niet naar voren als een heel gevaarlijke locatie. Er vonden de afgelopen vier jaar zo'n acht ongevallen per jaar plaats. Eerder raakten ook al mensen te water.

Bij de aanleg van het knooppunt Empel in 2009 plaatste Rijkswaterstaat borden die waarschuwen voor een bocht, gecombineerd met een adviessnelheid van 90 kilometer per uur. Verder staan er borden met pijlen die aangeven dat er een bocht aan komt.

Ook is er genoeg ruimte naast de weg zonder obstakels. Volgens de richtlijnen moet dit 10 meter zijn. Deze breedte is gebaseerd op onderzoek, waaruit blijkt dat bij een maximumsnelheid van 90 à 100 kilometer per uur 80 à 90 procent van de uit de koers geraakte auto’s niet verder dan 10 meter de berm indringt. Omdat de afstand tot het water 18 tot 20 meter is, is daarom tijdens de aanleg geen geleiderail geplaatst.

LEES OOK:

Rijkswaterstaat: 'Vangrail is niet nodig waar Hebe en Sanne verongelukten'

Hebe en Sanne: een zoektocht met een heel trieste ontknoping

Hier raakten Sanne en Hebe van de weg. (foto: Omroep Brabant)
Hier raakten Sanne en Hebe van de weg. (foto: Omroep Brabant)

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!
Download in de App StoreDownload in de Play Store
Smartphone