Video

Lightyear in twee maanden van feeststemming naar uitstel van betaling

23 januari 2023 om 20:00 • Aangepast 24 januari 2023 om 09:00
nl
De vreugde was groot in november in een klein dorpje in een besneeuwd Finland. Een spiksplinternieuwe productiehal met een horde internationale journalistenen toespraken vol toekomstdromen. Maar krap twee maanden later moet de Helmondse autofabrikant de stekker uit de zonne-auto Lightyear 0 trekken en uitstel van betaling aanvragen voor dochteronderneming Atlas Technologies die de auto produceert.
Profielfoto van Alice van der Plas
Geschreven door

Het uitstel van betaling is inmiddels verleend en het bedrijf heeft nu een bewindvoerder. Daarom zitten de lippen stevig op elkaar als wordt gevraagd naar het hoe en wat in Finland. "Ik mag wettelijk gezien helemaal niets zeggen", laat een woordvoerder van Lightyear weten. Die ziet zelf ook in hoe bizar de situatie is. "We hebben zelf ook niet gepland om het nieuwe jaar op deze manier te beginnen."

Volgens hem staat iedereen bij Lightyear nu in de regelmodus. "Het is niet de beste sfeer die ik ooit zag." Lightyear zegt zich nu volledig te willen focussen op de productie van de Lightyear 2. Een goedkopere zonne-auto, waar het bedrijf naar eigen zeggen al 21.000 voorbestellingen voor heeft ontvangen. De auto zou in 2025 op de markt moeten komen.

Of de productiehal in Finland daar een rol in gaat spelen, is onduidelijk. Het bedrijf Valmet Automotive in het dorpje Uusikaupunki zou de productie gaan doen. Dat bedrijf heeft een lange geschiedenis als het gaat om de productie van elektrische auto's. Volgens Lightyear zijn de Finnen de ideale partner.

"Het is zo mooi dat hier een zonneauto wordt geproduceerd"

CEO Lex Hoefsloot stond zelf eind november ook voor het eerst in de Finse hal en stond Franse, Duitse, Finse en Nederlandse journalisten te woord. "Ik voel me geweldig", zei hij toen. In een toespraak haalde hij aan dat iedereen Lightyear afraadde om een zonne-auto te produceren. "We laten zien dat we het waarmaken. We zijn van de tekentafel en een prototype naar het moment gekomen om de zonne-auto nu echt in productie te nemen.”

Sinnika en Sofia werken in de nieuwe Finse fabriek van Lightyear (Foto: Alice van der Plas)
Sinnika en Sofia werken in de nieuwe Finse fabriek van Lightyear (Foto: Alice van der Plas)

Ook de Finnen waren opgetogen over de nieuwe samenwerking. Een grote groep monteurs was aanwezig toen de pers een kijkje kwam nemen. Vijf auto's per week zouden ze gaan produceren. Er werden grapjes gemaakt over een zonne-auto in het donkere Finland. Sofia Vuorio en Sinikka Krestina werkten in de nieuwe hal. “We maken de interieurs van de auto’s. Het is zo mooi dat hier een zonne-auto wordt geproduceerd”, zei Sinnika eind november nog. “We bouwen al zeven jaar interieurs, dus we zijn erg ervaren”, aldus Sofia.

Binnen krap twee maanden heeft Lightyear nu de bizarre gang van een feest in de nieuwe productiehal naar uitstel van betaling gemaakt. De productie van de Lightyear 0 is te duur gebleken. Het bedrijf heeft maandagochtend uitstel van betaling aangevraagd en het personeel ingelicht. Bij Lightyear werken 600 mensen.

LEES OOK:

Lightyear onthult eerste details van 'betaalbare' zonneauto

Van Stella naar Lightyear 0: de ontwikkeling van allereerste zonneauto

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!