Burenruzie? Bemiddelaars willen problemen graag oplossen

3 juni 2023 om 08:00 • Aangepast 13 juni 2023 om 02:01
nl
Als de temperatuur stijgt en de zon vaker schijnt, kan het er toch wel eens onvriendelijk aan toe gaan in woonwijken. Her en der geparkeerde auto’s, rook- of stankoverlast van barbecues of herriemakende buren kunnen dan ineens bronnen van ergernis zijn. “Onze buurtmiddelaars hoef je niet te waarschuwen.”
Profielfoto van Hans Janssen
Geschreven door

Buurtbemiddeling ContourdeTwern telt in Tilburg en omstreken 45 mensen die zich vrijwillig als buurtbemiddelaar inzetten om burenruzies te voorkomen, in de kiem te smoren of op te lossen. Monique van Boven Kaarsmaker-Reinders was ooit een van hen. Alweer een tijdje werkt ze als coördinator voor deze organisatie. Als buren er samen niet uitkomen kan er (gratis) een beroep worden gedaan op Buurtbemiddeling.

"Beklaagde moet wel kans krijgen er iets aan te doen."

Niet elk akkefietje kan op het bordje van een van de bemiddelaars worden gelegd. Belangrijkste voorwaarde is wel dat degene die klaagt de andere buur wel eerst aangesproken heeft op de overlast. “De beklaagde moet wel de gelegenheid hebben gekregen om er iets aan te doen”, verduidelijkt Van Boven Kaarsmaker.

Mocht dat niet lukken, dan kan de klager zich wenden tot Buurtbemiddeling. Soms wordt er ook door politie, gemeente of zorginstanties op deze organisatie gewezen. De bal ligt dan bij een van de coördinatoren. Zij seinen de vrijwilligers in, zodat die weten wat er speelt en wat ze kunnen verwachten.

Burenruzies kunnen over de meest uiteenlopen dingen gaan, zoals parkeeroverlast, honden- of kattenpoep, hondengeblaf, stankoverlast, herrie of spelende kinderen. Als je er gevoelig voor bent, kun je je aan veel zaken ergeren. Zeker als het mooi weer is en er buiten veel bedrijvigheid is. “Onze vrijwilligers houden daar in deze tijd van het jaar ook rekening mee, die hoef je niet te waarschuwen.”

Een buurtbemiddelaar gaat in eerste instantie poolshoogte nemen bij de klager. Wanneer die het verhaal op tafel heeft gelegd en de klachten overeind blijven, dan gaat de vrijwilliger naar de buren toe. Om hen met de onvrede te confronteren en te bekijken of de ruziemakers weer op één lijn kunnen komen.

"Buren zullen toch verder met elkaar moeten."

“We hopen toch te bereiken dat ze het met elkaar kunnen vinden en dat ze samen in de toekomst verder kunnen. Wat we doen is altijd op vrijwillige basis. Er is van onze kant nooit sprake van enige dwang””, vertelt de coördinator, die tevreden is over het resultaat van de vele bemiddelingspogingen. Van de 245 meldingen die vorig jaar in haar werkgebied zijn gedaan, is 85 procent positief afgesloten. “In veel gevallen kan een goed gesprek of advies al veel wrevel wegnemen.”

Buurtbemiddeling heeft niet overal een oplossing voor. Sterker nog, voor problemen van psychische of criminele aard komen de medewerkers zelfs niet in actie. Ook wanneer een bedrijf overlast veroorzaakt of wanneer de ruziënde partijen familie van elkaar zijn, treedt buurtbemiddeling niet op. “We waken voor de veiligheid van onze vrijwilligers”, benadrukt Van Boven Kaarsmaker.

"We doen ook aan nazorg."

Mocht een ruzie zijn bijgelegd, dan is de kous voor Buurtbemiddeling nog niet af. “Na een week of zes tot acht bellen we met beide partijen om er achter te komen hoe de situatie is. Dat valt onder nazorg.”

LEES OOK:

Boze man van 76 tilt auto op met shovel: 'Ik was helemaal doorgedraaid'

Man ergert zich aan geparkeerde auto en voert die af met een shovel

Gerard (66) is buurtbemiddelaar: 'Wij zijn geen rijdende rechters'

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!