Steeds minder kinderen weten hoe ze veilig moeten fietsen: 'Zorgwekkend'

18 april om 11:15 • Aangepast zaterdag om 02:05
nl
Het jaarlijks verkeersexamen voor kinderen in groep 7 en 8 van de basisschool is vanaf april weer van start gegaan. Leerlingen door heel Nederland doen een theorie-examen en in de meeste plaatsen ook een praktijkexamen. Dat laatste examen is voor sommige kinderen steeds lastiger, ziet Veilig Verkeer Nederland (VVN): "Een zorgwekkende ontwikkeling."
Profielfoto van Sanne Hoeks
Geschreven door

"We zien steeds meer kinderen die geen idee hebben hoe ze veilig moeten fietsen. Of ze kunnen niet fietsen, of ze hebben geen fiets, of ze weten niet hoe ze zich in het verkeer moeten bewegen", vertelt Lufenda Miedema, al ruim veertien jaar werkzaam als projectleider voor VVN in Brabant. "Onze insteek is dat elk kind een diploma krijgt, maar het wordt soms wel heel lastig als een kind nog nauwelijks of nooit heeft gefietst."

Dat is volgens VVN onder andere te wijten aan ouders die hun kinderen steeds vaker met de auto naar school brengen. "Dan leer je niet hoe je zelfstandig veilig deel kunt nemen aan het verkeer."

En dat zien we ook bij basisschool De Borne in Tilburg. Een moeder brengt en haalt haar kinderen met de auto: "Het verkeer is echt niet veilig meer." Een oma is het daarmee eens: "Ik vind het te gevaarlijk om ze met de fiets te laten gaan."

Een andere moeder geeft aan dat ze nu met de auto is, maar dat haar kinderen regelmatig fietsen. "Maar soms heb ik daar geen tijd voor. Dan moet ik door naar mijn werk en dan lukt het niet."

"Er komt een generatie aan die niet aan het verkeer heeft deelgenomen."

Een van de redenen voor ouders om de kinderen met de auto naar school te brengen, is vaak dat het heel druk is in de omgeving van de school. En precies daar gaat het mis volgens Miedema: "Dat wordt mede veroorzaakt door ouders die hun kind snel naar school brengen met de auto, snel ergens parkeren en met haast weer vertrekken. Een zorgwekkende ontwikkeling."

Vooral omdat deze kinderen over een jaar of twee jaar naar de middelbare school gaan. "Dan kunnen ze vaak niet meer gebracht worden en moeten ze grotere afstanden afleggen langs meer gevaarlijke punten. Er komt een generatie kinderen aan die niet van jongs af aan aan het verkeer heeft deelgenomen, of minimaal", aldus Miedema.

En ook in de bakfiets leer je het volgens haar niet. "Dan fiets je niet zelf. Dus er is een moment dat ouders die vaardigheden ook echt aan de kinderen zelf moeten leren. Als je daar te laat mee bent, heeft dat veel risico's."

"Bijna alle ouders wonen op loop- of fietsafstand van school."

VVN probeert kinderen verkeersveiligheid bij te brengen, onder andere door gratis verkeersspeurtochten aan te bieden. "We willen niet met het vingertje wijzen, maar ook leuke manieren aanbieden om aan de slag te gaan."

VVN is in gesprek met navigatiebedrijven om de veiligheid van schoolomgevingen te bevorderen. "We hopen dat navigatiesystemen zo kunnen worden ingesteld, dat je rond de haal- en brengtijden van scholen, niet door de schoolomgeving wordt gestuurd."

Maar een deel van het probleem kan nu al worden opgelost. "Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de ouders op loop- of fietsafstand van school wonen. Maar ouders zijn vaak gehaast in de ochtend omdat ze naar hun werk moeten. Het zou mooi zijn als werkgevers rekening houden met ouders die kinderen naar school moeten brengen, zodat ze dat in alle rust kunnen doen."

Verkeersveiligheid is een belangrijk thema in Brabant. Onze provincie is al jaren koploper als het gaat om het aantal verkeersdoden in Nederland. Hoe komt dat en waar gebeuren die ongelukken het vaakst? We leggen het uit in deze video.

Wachten op privacy instellingen...

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!