Deze camera's van ProRail helpen bij het pakken van vandalen op het spoor
De camera's staan bij spoorwegovergangen, stations en andere hotspots. In Nederland kijken ProRail-medewerkers nu mee met ruim zeshonderd camera's naar de situatie op het spoor. En dat aantal groeit alleen maar, zegt Herman van der Veen van ProRail. Hij is Officier van Dienst bij de incidentbestrijding van de spoorwegbeheerder. Hij stuurt de medewerkers van de incidentbestrijding aan en heeft ook contact met de mensen bij ProRail die de camerabeelden daadwerkelijk bekijken.
Dankzij een camera bij de spoorwegovergang aan de Loonsebaan in Vught had ProRail vrijdag snel door dat er vijf jongeren met verkeersborden aan het slepen waren. Van der Veen: "De camera's sturen automatisch een signaal als er iets afwijkends gebeurt. Daardoor zagen we de jongeren lopen. We bellen in zo'n geval direct de politie, die ook kan meekijken met de camera. Bij ons krijgt op zo'n moment de treinverkeersleiding een seintje dat er mogelijk iets gevaarlijks op het spoor gebeurt. Die kan de machinisten dan waarschuwen."
"Het wordt veel makkelijker om iemand op heterdaad te pakken."
"Het wordt veel makkelijker om iemand op heterdaad te pakken," vervolgt Van der Veen. Volgens hem bestaat de techniek om live te kunnen meekijken al langer, maar kan de politie er sinds april gebruik van maken. Bij ProRail zijn ze er blij mee, omdat het bijvoorbeeld helpt bij het voorkomen van aanrijdingen. Maar ook bij het opsporen van mensen die iets doen wat niet mag, kan het goed van pas komen. "Voor de politie wordt het veel makkelijker om iemand op heterdaad te pakken."
De politie bepaalt zelf of ze gaat meekijken met de camera. Maar politieagenten mogen dat niet zomaar doen; het moet achteraf wel goed onderbouwd worden.
In 2023 kreeg ProRail 428 keer te maken met vandalisme op het spoor. Dat varieert van jongeren die spullen op het spoor gooiden, zoals in Vught, tot koperdiefstal en het leggen van stenen op de rails. Van der Veen is blij dat het in Vught goed is afgelopen, maar waarschuwt dat er veel ergere gevolgen hadden kunnen zijn. "Vorig jaar heeft zo'n bord in Limburg de vloer van de trein doorboord. Maar ook voor de jongeren had het anders kunnen aflopen. De spullen kunnen in hun richting wegspatten. In het ergste geval kan een trein ontsporen."
DIT IS OOK INTERESSANT:
Jongeren leggen spoor vol verkeersborden: 'Gevolgen kunnen desastreus zijn'