Eindhoven Airport heeft toch geen natuurvergunning nodig volgens minister
Die bovengrens staat gelijk aan de al bestaande uitstoot die het vliegveld heeft berekend. "Daarmee wordt voorkomen dat in de toekomst meer stikstof wordt uitgestoten", schrijft Van der Wal. De minister neemt maandag het formele besluit hierover. Dat wordt dan in de Staatscourant gepubliceerd.
Over de impact van het vliegveld op beschermde natuurgebieden en de weigering van de minister om daar tegen op te treden, lopen al jaren juridische procedures. Volgens verschillende milieubewegingen wordt er illegaal gevlogen van en naar het Eindhovense vliegveld, omdat er geen natuurvergunning is verstrekt. Onder meer milieuorganisatie MOB vindt dat de vliegvelden fors moeten inkrimpen en probeert de organisatie dat via de rechter af te dwingen. Die juridische strijd is nog niet afgelopen na dit besluit van Van der Wal.
MOB-voorzitter Johan Vollenbroek laat weten dat zijn organisatie ook dit besluit gaat aanvechten. Vollenbroek noemt het "weer een geitenpaadje van het oude kabinet" en "een noodsprong". De minister verwijt hij dat ze op deze manier "rechtsobstructie pleegt", omdat het besluit voor meer vertraging gaat zorgen in een dossier dat zich al jaren voortsleept.
Geen vergunningplicht
Ook het vliegveld van Rotterdam heeft geen natuurvergunning nodig volgens de minister. In haar kamerbrief legt ze uit dat de aanvragen die beide luchthavens hebben ingediend voor een natuurvergunning, gelijkstaan aan de al bestaande Europese rechten die in 1994 zijn vastgesteld. Daarom is er volgens haar geen sprake van een vergunningplicht.
De luchthavens moeten straks ieder jaar rapporteren over de stikstofnorm.
DIT VIND JE OOK INTERESSANT
Actiegroep MOB richt de pijlen op Eindhoven Airport in stikstofdiscussie
Minister laat Eindhoven Airport met rust: 'Natuur wordt niet geschaad'