Leerkracht ontslagen na cito-fraude op basisschool, resultaten geschrapt
De leerkracht werkt niet meer bij de Triangel of andere scholen van scholenkoepel Atalenta, waar de school onder valt. Om welke groepen het gaat, is niet duidelijk. Het gaat in ieder geval niet om een groep 8. Daarom zijn volgens de school geen schooladviezen voor het voortgezet onderwijs beïnvloed. Volgens Atalenta is de fraude aan het licht gekomen bij eind- of middentoetsen van Cito.
Afwijkingen
Het gesjoemel werd ontdekt na een analyse van de toetsresultaten. Bij twee groepen werden afwijkingen vastgesteld bij de afname en de verwerking van de toetsen, schrijft de scholengroep.
Inmiddels zijn de uitslagen van de toetsen geschrapt. En in de voorlopige schooladviezen zijn alleen de toetsresultaten meegenomen die volgens de school 'aangetoond betrouwbaar' zijn.
De school en de scholenkoepel zeggen, in overleg met de Onderwijsinspectie, een aantal acties te hebben ondernomen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Zo analyseert en bespreekt het team van de Triangel voortaan twee keer per jaar de resultaten van de toetsen. Het hele team van leerkrachten, kwaliteitsondersteuners en de medezeggenschapsraad waarin ook ouders zitten, wordt hierbij betrokken.
Reacties ouders
Een vader van wie zijn oudste dochter in groep 8 van de basisschool zit, reageert woensdag verontwaardigd op de cito-fraude van een leraar. "Het is zorgwekkend, want je gaat toch twijfelen of ze je eigen dochter niet te hoog inschatten", zegt hij.
"Je speelt met de toekomst van een kind. Als een kind een havo-advies heeft gekregen, moet het na een jaar misschien weer weg van school omdat het mavo aankan. Dat is voor een kind heel moeilijk", vindt de vader. Hij vindt het terecht dat de leraar ontslagen is.
Volgens een andere ouder zou de leraar in kwestie alweer op een andere basisschool aan het werk zijn. Omroep Brabant heeft de leraar proberen te bereiken voor commentaar, zonder succes.
Een moeder die haar kind van school komt halen, keurt het gedrag van de leraar ook af. "Het is belangrijk dat je als leraar je rol pakt om voor de ontwikkelingen en groei van een kind te zorgen. Deze leraar heeft daar niet de aanpak in gekozen die je een kind graag mee wil geven. Een kind moet zichzelf ergens voor inzetten en ergens zelf van leren", vindt ze.