Trillingen op spoor Breda-Boxtel aangepakt, treinen gaan langzamer rijden

DORST - ProRail en NS willen nieuwe maatregelen testen om de overlast van trillingen op de Brabantroute tegen te gaan. Treinen gaan per 15 december minder hard rijden. De snelheid van de Intercity Den Haag - Eindhoven tussen Breda, Tilburg en Boxtel gaat terug naar 115 kilometer per uur. Normaal wordt er 130 tot 140 kilometer per uur gereden.

Het gaat om een proef. Metingen moeten uitwijzen of de trillingen voldoende afnemen. Daarnaast willen ze van de bewoners horen of ze het verschil ook ervaren. Vooral in Oisterwijk, Dorst en Rijen klagen omwonenden steen en been. Zij verenigden zich in de actiegroepen Oisterwijk Trilt, Dorst Trilt en Rijen Trilt.

Dagelijks nemen tienduizend reizigers de trein tussen Breda, Tilburg en Boxtel. Zij zijn door de lagere snelheid langer onderweg.

Schuim tussen de spoorstenen
Spoorbeheerder ProRail gaat nog drie andere maatregelen testen. Tussen de spoorstenen wordt een soort schuim gespoten, waardoor de bodemspanningen onder het grind lager moeten worden. Ook wordt een overweg met een betonnen bevloering vervangen door een bevloering met massief rubberen platen. De platen zijn minder stijf en hard dan beton.

Daarnaast wil ProRail een test gaan doen met een soort 'kussentjes' die onder de dwarsligger worden bevestigd, waardoor de trillingen zouden moeten afnemen.

Dion van der Sanden, woordvoerder van de actiegroep Dorst Trilt, is blij met de maatregelen die genomen gaan worden. Hij noemt het 'een mooie vooruitgang, maar we moeten natuurlijk wel het effect ervan afwachten'.

Trillende huizen en slapeloze nachten
Bewoners van Dorst, Rijen en Oisterwijk hebben veel last van de trillingen door treinen op het spoor. Volgens hen veroorzaken de treinen scheuren in de muren en zorgen ze voor trillende huizen en slapeloze nachten. ProRail kreeg sinds 2017 veel meldingen van overlast.

Uit onderzoek blijkt dat de trillingen vooral worden veroorzaakt als een bepaald type reizigerstrein over de overwegen rijdt. Door stijfheid in de ondergrond ontstaat er extra oneffenheid, blijkt uit onderzoeksresultaten.

Wanneer de maatregelen ingevoerd worden, is nog niet aan te geven, stelt ProRail. In alle gevallen is het nodig om het spoor deels op te breken. Gekeken wordt of dit kan worden gedaan als er op het spoor al werkzaamheden zijn gepland, waardoor er sowieso al geen treinen rijden.

Bewonersavond
Woensdagavond is er een bewonersbijeenkomst in Dorst over de overlast. ProRail, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de betrokken gemeenten en de NS zijn daar ook bij. Ook verwachten de iniatiefnemers veel inwoners van Oisterwijk en Gilze.

Dit najaar volgen ook informatiebijeenkomsten in Rijen en Oisterwijk.