Eindhoven Airport liet in 2015 zelf de kans liggen om problemen met mist te tackelen

EINDHOVEN - Defensie heeft Eindhoven Airport destijds voorgesteld om het Instrument Landings Systeem (ILS) te verbeteren tijdens de laatste grote baanrenovatie in 2014/2015. Dit systeem maakt landen bij dichte mist veel beter mogelijk. Het commerciƫle Eindhoven Airport zag daar toen van af omdat het de maatregel te duur vond. De kosten zijn voor rekening van het burgervliegveld.

Als de upgrade van het ILS buiten het reguliere grote onderhoud plaatsvindt, betekent dit extra kosten voor Eindhoven Airport omdat de start- en landingsbaan enkele weken niet gebruikt kan worden.

Majoor Gilbert Stout van Vliegbasis Eindhoven: "Defensie zelf heeft die upgrade van het ILS van categorie 1 naar categorie 3 niet nodig. Onze vliegtuigen maken er geen gebruik van en onze piloten zijn anders getraind." Defensie gaat dus niet betalen voor het systeem, ook al is het de eigenaar van de start- en landingsbaan van de luchthaven.

Judith de Roy, woordvoerder van Eindhoven Airport gaf eerder aan dat de verbetering van het ILS tien miljoen euro kost. Daarnaast kan er door de werkzaamheden wekenlang niet gevlogen worden. "De baan moet dicht, wat betekent dat er enkele weken niet gevlogen kan worden. Bij voorkeur plannen we de aanpassingen daarom samen met groot onderhoud aan de baan."

'Paar dagen mist'
Gilbert Stout bevestigt dat. "Gepland groot onderhoud is om de tien jaar. Dus pas in 2024/2025 zou het verbeterde ILS geïnstalleerd kunnen worden als Eindhoven Aiport dat wil en ervoor betaalt." De vraag is nu of Eindhoven Airport zo lang wil én kan wachten.

Begin deze maand was De Roy nog stellig over de miljoeneninvestering en de wekenlange sluiting: "Dat doe je alleen als het zinvol is. Het gaat nu om een paar dagen mistig weer." Alleen de cijfers liegen er niet om: in twee maanden tijd ondervond de Eindhovense luchthaven al acht keer veel hinder van de mist. Het zicht was te slecht om te landen of op te stijgen en veel vluchten waren vertraagd en werden zelfs geannuleerd.

Gesprekken
Woensdagochtend was er een ander geluid te horen vanuit Eindhoven Airport over de miljoenen-upgrade van het Instrument Landing System: "De luchthaven is hierover in gesprek met Defensie, dat eigenaar is van de start- en landingsbaan", liet Judith de Roy weten.

Er worden inderdaad gesprekken gevoerd over die upgrade van het ILS zegt Stout namens Defensie. "De start- en landingsbaan kan wat ons betreft tussentijds een een paar weken dicht voor die upgrade. Het is veel werk, maar wij kunnen uitwijken naar Gilze-Rijen en Volkel. Het lijkt me dat het voor een commerciële partij als Eindhoven Airport wat lastiger ligt."

Budgetmaatschappijen
De upgrade van het ILS van categorie 1 naar categorie 3 is niet de hele oplossing om met mist gewoon te kunnen blijven vliegen op Eindhoven Airport. De vliegtuigen van de budgetmaatschappijen hebben uit kostenoverwegingen niet altijd de juiste apparatuur in de cockpit om te communiceren met het verbeterde ILS.

Dus bij slecht zicht door dichte mist kunnen die vliegtuigen nog steeds niet landen op Eindhoven Airport, ook na een upgrade van het ILS. Op Schiphol is dat ook het geval, ondanks dat daar wel categorie 3 is geïnstalleerd. Vliegtuigen met de juiste systemen aan boord kunnen daar met 75 meter zicht landen.

Op Eindhoven Airport moet er nu 550 meter zicht zijn om te kunnen landen. Bij het opstijgen van toestellen moet er minimaal 300 meter zicht zijn. Dat de luchthaven in een kuil ligt, helpt niet mee, de mist blijft daardoor ook nog eens langer hangen.

LEES OOK:

Eindhoven Airport opent aanval op mist en gaat miljoenen investeren

Het mistprobleem oplossen is zo duur dat Eindhoven Airport die paar dagen mist voor lief neemt

Dit is waarom Eindhoven Airport veel sneller last heeft van mist dan Schiphol