Snelwegen veel drukker dan tijdens eerste coronagolf, hoe komt dat?

7 oktober 2020 om 17:54 • Aangepast 15 oktober 2020 om 12:08
Foto: Pixabay
Foto: Pixabay
Het verkeer op de Brabantse snelwegen ligt tijdens deze tweede coronagolf bijna op het niveau van voor de coronacrisis, zo blijkt uit een steekproef van Omroep Brabant. In maart nam het verkeer nog met bijna de helft af, nu is dat maar drie procent. Toch zijn er minder files en daar zijn een paar verklaringen voor.
Profielfoto van Wim Heesterbeek
Geschreven door

Omroep Brabant volgt tijdens deze coronacrisis de verkeersdrukte met data van de NDW (Nationale Databank Wegverkeersgegevens). We kijken naar vier belangrijke snelwegen in onze provincie:

  • de A50 richting Oss,
  • de A16 richting Breda
  • de A58 tussen Tilburg en Breda
  • de A2 van Den Bosch naar Eindhoven

Drukker dan voor patiënt 0
Uit die data bleek eerder dat we in de week van 24 maart het minst in de auto zaten. De bezetting op vier drukke snelwegen was toen gemiddeld 42% minder dan normaal. Daarna werd het iedere maand weer iets drukker, soms was er zelfs nog meer verkeer dan eind februari, net voor patiënt 0.

  • Eind maart: 58% verkeersdrukte vergeleken met eind februari
  • Eind april: 70% verkeersdrukte
  • Eind mei: 90% verkeersdrukte
  • Eind juni: 104% verkeersdrukte
  • Eind juli: 107% verkeersdrukte
  • Eind augustus: 108% verkeersdrukte
  • Eind september: 103% verkeersdrukte
  • Begin oktober: 97% verkeersdrukte

We zitten op dit moment dus weer nèt onder de 'normale' drukte, maar de snelwegen zijn een stuk drukker dan tijdens de eerste golf eind maart. Vooral op de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven is het wat rustiger geworden, op de andere wegen is het verschil kleiner:

Wachten op privacy instellingen...

Geen files
Toch valt op dat er minder files zijn. Volgens verkeersdeskundige Ruud Hornman van de Breda University of Applied Sciences zijn daar een aantal mogelijke verklaringen voor:

  • Zo zouden mensen gewend zijn om meer gespreid te reizen. "De pieken tijdens de ochtend- en avondspits zijn minder groot, veel mensen gaan op andere tijden op pad", zegt hij tegen Omroep Brabant.
  • Een andere verklaring: de maximumsnelheid van 100 kilometer per uur die aan het begin van de crisis werd ingevoerd. "Daardoor halen mensen minder in en stroomt het verkeer beter door."

Overigens willen de nieuwe, hoge cijfers niet per se zeggen dat mensen het thuiswerken laten voor wat het is. Volgens Hornman mijden veel mensen het openbaar vervoer. Het zou dus kunnen dat ze tijdens de eerste piek naar het werk gingen met de bus en nu liever de auto pakken. Een extra reden om dat te doen: er staan minder files.

App ons!
Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Wachten op privacy instellingen...